این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۳۶۵-۳۸۰

عنوان فارسی تحلیل وضعیت ارائه خدمات بالینی در بخش‌های دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بر اساس مدل سروکوال در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نظام‌های سلامت، بررسی ابعاد مختلف کیفیت خدمات در این زمینه ضرورت دارد. این ارزیابی تاکنون در دانشکده دندانپزشکی رفسنجان انجام نشده بود. هدف از این مطالعه تعیین شکاف موجود در کیفیت ارائه خدمات در بخش‌های بالینی این دانشکده بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی در سال تحصیلی 1395-1394 انجام شد. مراجعه‌کنندگان 180 نفر از بیماران بخش‌های مختلف بالینی دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بودند. داده‌ها توسط پرسش‌نامه استاندارد سروکوال که به سنجش کیفیت خدمات در قالب 31 سؤال و شش بعد می‌پردازد، جمع‌آوری و پردازش شد. در پردازش داده‌ها از آزمون‌های t مستقل، t زوجی و آنالیز واریانس یک‌طرفه استفاده شد. یافته‌ها: در تمامی ابعاد پرسش‌نامه بین انتظارات و ادراکات، شکافی معنادار (001/0p<) گزارش شد. بیشترین شکاف در بعد دسترسی به مراقبت (91/0±57/1-) و کمترین شکاف مربوط به بعد تضمین خدمات تعهدشده (58/0±37/1-) بود. میانگین کلی شکاف ابعاد این پرسش‌نامه برای این دانشکده 34/0±24/1- محاسبه گردید. در بین تمامی سنجه‌ها نیز سنجه «ارائه خدمات در زمان مقررشده» بیشترین شکاف (06/1±26/2-) را دارا بود. بیشترین شکاف در بین بخش‌های بالینی نیز در بخش بیماری‌های دهان و دندان (تشخیص) گزارش شد (63/0±40/2-). نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه عدم‌رضایت نسبی در تمامی ابعاد، سنجه‌ها و بخش‌های بالینی مشاهده شد، نیاز به یک برنامه‌ریزی مؤثر در جهت کاهش شکاف‌های هر بخش و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات ضروری به نظر می‌رسد. واژه‌های کلیدی: ادراکات، خدمات دندانپزشکی، رضایت بیماران، ارزیابی کیفیت خدمات سلامت، رفسنجان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Situation Analysis of Clinical Performance in Departments of Rafsanjan Dental School Based on Servqual Model in 2016- 2017Academic Year
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: According to the importance of health systems, assessing the different aspects of health care service quality comes into necessity. This assessment has not been done in Rafsanjan School of Dentistry yet. The purpose of this study was assesing and analysing the existing gap within service performance quality in clinical departments of this school. Materials and Methods: This descriptive study was carried out in 2016-2017 academic year. Participants were 180 patients of clinical departments of Rafsanjan Dental School. Data were collected by SERVQUAL standard questionnaire which assesses quality of services in six dimentions and 31 questions and then analysed. In data analysis, independent t- test, paired t -test and one-way ANOVA were used. Results: A significant gap (p< 0.001) was reported in all dimentions of the questionnaire and between expectations and perceptions. The largest gap pertained to the dimention of accessibility (-1.57±0.91) and the lowest was related to the dimention of assurance (-1.37±0.58). The total mean of gap of this questionnaire was calculated -1.24±0.34 for this faculty. "In time service providing” had the largest gap among all of the questions (-2.26±1.06). Largest gap between clinical departments was reported for oral medicine department (-2.40±0.63). Conclusion: Regarding to lack of relative satisfaction which was seen in all dimentions, measures, and clinical departments, requirement of effective planning for reducing each departments gap and promoting service quality look urgent. Key words: Perceptions, Dental service, Patient satisfaction, Health care quality assessment, Servqual model, Rafsanjan Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Ghanbarzadegan A, Iranmanesh F, Amiri S, Esmaeili Nadimi A, Rezaeian M, Bastani P. Situation Analysis of Clinical Performance in Departments of Rafsanjan Dental School Based on Servqual Model in 2016- 2017Academic Year. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 16(3): 365-80. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرش قنبرزادگان | a. ghanbarzadegan
علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

فواد ایرانمنش | f. iranmanesh
علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

سجاد امیری | s. amiri
علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

علی اسماعیلی ندیمی | a esmaeili nadimi
علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

محسن رضاییان | m. rezaeian
علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

پیوند باستانی | p. bastani
علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2445-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-413948.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده دندان پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات