این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جانباز، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۱-۱۵

عنوان فارسی مقایسه میزان وابستگی به توجه در زندگی روزانه در نابینایان و همتایان بینا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پردازش اطلاعات حسی در نابینایان نسبت به همتایان بینا متفاوت است. این موضوع می‌تواند پردازش‌های شناختی آنان را متأثر سازد. هدف: هدف از این مطالعه مقایسه نیازهای توجهی فعالیت‌های زندگی روزانه جانبازان نابینا نسبت به همتایان بینا است. مواد و روش­ها: این مطالعه در 92 جانباز دو چشم نابینا و 113 فرد همتا از نظر سن و تحصیلات انجام گرفت. جهت ارزیابی میزان وابستگی به توجه در زندگی روزانه از آزمون رفتاری مربوطه استفاده‌شد. تحلیل آماری برای مقایسه دو گروه در نمره این آزمون و خرده آزمون‌های مربوطه به وسیله آزمون آماری یومن ویتنی صورت گرفت. یافته‌ها: بین کارایی جانبازان نابینا و همتایان بینا در زمان ارائه دو تکلیف ساده و یک تکلیف ساده و یک تکلیف دشوار تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. ولیکن در زمان تکالیف دشوار جانبازان نابینا به طور معنی‌داری کارایی پائین‌تری نسبت به همتایان بینا دارند. بحث و نتیجه‌گیری: هر چند که افراد نابینا در شرایط تکلیف دوگانه ساده تفاوت معنی‌داری با همتایان بینا ندارند ولی زمانی که تکلیف دشوار می‌شود و بار پردازشی بیشتری به مغز اعمال می‌شود، کارایی جانبازان نابینا افت پیدا می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نابینا، وابستگی به توجه، زندگی روزمره

عنوان انگلیسی Comparing Attentional Demand of Daily Living in Blind and Matched Sighted
چکیده انگلیسی مقاله Background: Blinds versus sighted have different sensory information processing that can effect on cognitiveprocessing.Purpose: The aim of this study is comparing attentional demand of daily living in blinds veteran with normalsighted matched person in other wordMaterial and Methods: we compare 92 blinds and 113 sighted people in dual task performance with EverydayAttention Questioner (EAQ). Mann –Whitney U Test was used to comparing blind with sighted.Results: findings show significant difference between two groups in two complex task sub scales and totalscores of EAQ. Results don’t show significant difference between two groups in simple and and complex task.Discussion: blinds have dual task interference in dual complex task condition. This finding means that in highcognitive demand blinds have lower divided attention ability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله blind, Attentional Demand, Daily Living

نویسندگان مقاله وحید نجاتی | vahid nejati
evin-tehran
اوین- دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://www.ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-57-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت ایثارگران
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات