این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های نهج البلاغه
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۶۹
عنوان فارسی
راهبردهای «نفوذ اجتماعی» از رهگذر خطبه قاصعه
چکیده فارسی مقاله
امروزه عقلانی شدن ساختار جوامع نوین موجب تقلیل کارایی اشکال مستقیم قدرت شده است. در این راستا اتخاذ راهبردهای غیر مستقیم اقناعی و از آن جمله « نفوذ اجتماعی»، به عنوان یکی از اثربخشترین ابزارها به شمار میآید. این راهبردها با برخورداری از وصف پویندگی، متناسب با مقتضیات هر برهه تنوع مییابد. انتزاع مفهوم نفوذ اجتماعی از رهگذر بازخوانی روشهای زمامداری امام علی(ع)، تجلیگر الگوی تأثیرگذاری در حوزه ارزشهای انسانی و اجتماعی میباشد. مقاله حاضر پژوهشی میان رشتهای با هدف واکاوی راهبردهای نفوذ اجتماعی در جهت ترویج روابط اجتماعی هم سطح و پرهیز از برتریجویی، بر اساس خطبه قاصعهاست. یافتههای این تحقیق نشان داد که در این خطبه از رهگذر ارائه شواهد تاریخی، معرفی گروههای مرجع مثبت و منفی در جهت تغییر، تصویرپردازی هنری، بصیرت افزایی، تولید تعهد اجتماعی و اثرگذاری آوایی به مثابه راهبردهایی در جهت نفوذ اجتماعی استفاده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نفوذ اجتماعی، نهجالبلاغه، خطبه قاصعه، تکبر، برتری جویی،
عنوان انگلیسی
Social influence strategies in a sermon of qasaa.
چکیده انگلیسی مقاله
The rationalization of the structure of modern societies leads to less direct forms of power is efficiency. In this regard particularly persuasive indirect strategies such as "social influence", one of the ways effective. The strategies with a characteristic dynamism, variety is suitable for any time. The formation of the concept of social influence through research methods Imam Ali's rule reflects the pattern of human values and social influence. This article interdisciplinary research with the aim of achieving social influence strategies to promote equitable social relations and the avoidanceof hegemony, Qassa sermon is based. This study showed that in this context by showing the historical evidence, the introduction of positive and negative reference groups in the change, artistic imagery, insight synergies, social commitment and sound effects are used as guidelines for social influence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه محصص |
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده الهیات و ادیان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://www.nahjmagz.ir/article_42240_06b741b661dc09de46c8e868dbd19784.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1431/article-1431-414216.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات