این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جانباز، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۲۲-۲۶

عنوان فارسی مدل بیومکانیکی برای تعیین گشتاور اعمالی به مفاصل اندام فوقانی در حرکت رانش ویلچر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از بیماری­های ژنتیکی، کرانیوسین استوزیس می­باشد که در آن یک یا چند شکاف جمجمه­ای، زودتر از زمان طبیعی خود بسته می­شوند. در این به هم چسبیدگی، تغییر شکل در جمجمه به وجود می­آید که منجر به عدم رشد طبیعی مغز و عقب­ماندگی ذهنی می­گردد. عوارض این بیماری، افزایش فشار در جمجمه و تغییر فرم استخوان جمجمه و صورت می‌باشد که جهت رفع عوارض به وجودآمده ، جراحی کرانیوپلاستی انجام می­گیرد. چگونگی برش استخوان جمجمه و طرز قرارگیری پلیت­ها بر روی آن، از اهمیت بالایی در جراحی کرانیوپلاستی برخوردار است و بر روی میزان تنش­های وارده بر جمجمه تأثیرگذار خواهد بود. هدف: در این مقاله، استخوان جمجمه در نرم­افزار CATIA مدل­سازی شده و با استفاده از نرم­افزار ABAQUS مورد تحلیل قرار گرفته است. مواد و روش‌ها: ساختار بهینه جهت برش جمجمه در انجام این جراحی، ارائه شده‌است. در این مقاله، طراحی جمجمه به سه طریق انجام گرفته‌است. مرحله اول، ارائه مدل ساده­ای از جمجمه با به­کارگیری برش­های ساجیتال و فرونتال می­باشد که طراحی این مدل براساس ابعاد جمجمه بیمار انجام گرفته‌است. در مرحله دوم، مدل جمجمه با جزئیات آناتومیک، در نرم­افزار 3DMAX ارائه شده و در مرحله سوم، مدل با به کارگیری تصاویر CT بدست‌آمده از نرم­افزار MRIcro ، طراحی شده‌است. نتایج: پس از بررسی مدل­های ارائه‌شده، به منظور تحلیل جمجمه در جراحی کرانیوپلاستی، مدل اول انتخاب شد. بحث: براساس نتایج بدست آمده، برش جمجمه در این جراحی، ساختار مکانیکی پایداری را فراهم می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویلچر، معادلات لاگرانژ، دینامیک معکوس، مدل بیومکانیکی

عنوان انگلیسی Biomechanical model for the determination of torques on upper-extremity joints during wheelchair propulsion.
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Handicapped people, who exclusively depend on manual wheelchair for locomotion, face great difficulties. Because they have constant pain in their upper-extremity members, mainly in the shoulder, elbow and the wrist. Manual propulsion can be considered a cyclical effort, thus the pains are symptoms of injuries from repetitive efforts. Purpose : The aim of this paper is to determine the dynamical efforts over the shoulder and elbow joints during the manual wheelchair propulsion using the Lagrange equations and the inverse dynamic techniques. Results : As a result, it is possible to establish a system of equations and thus evaluate the efforts over the joints. Another result is the possibility to simulate the system using the anthropometric values of real subjects aiming at making it easier to choose the best wheelchair. Discussion : Besides the study of the propulsion pattern, allows physical training aimed at improving the propulsion efficiency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرین جوانمردیان | aryan javanmardian
no.4-21th alley,shahid mansouri st.,shahrara st. tehran
تهران- شهرارا- خ شهید منصوری- کوچه 21- پلاک4

یعقوب دبیری | yaghoub dabiri
no.15-farokh alley,moghadas ardebili st.,tabnak st.,chamran high way,tehran
تهران- بزرگراه چمران - خیابان تابناک - خیابان مقدی اردبیلی - خیابان فرخ- پلاک 15

محمد حق پناهی | mohammad haghpanahi
daneshgah st.,hengam st.,resalat squ.,tehran
تهران- میدان رسالت- خ هنگام- خ دانشگاه- دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)


نشانی اینترنتی http://www.ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-115-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت ایثارگران
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات