این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
سوخت و احتراق
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر بیودیزل روغن پسماند و خاک رنگبر بر عملکرد و آلایندگی موتور دیزل
چکیده فارسی مقاله
در چند سال اخیر، محققان مطالعات زیادی در مورد بیودیزل به عنوان سوختی تجدیدپذیر و جایگزین سوخت دیزل انجام داده اند و تأثیر آن بر روی عملکرد و آلایندگی موتورهای اشتعال تراکمی مطالعه شده است، اما تاکنون کاربرد بیودیزل، به دلیل هزینۀ بالاتر، در مقایسه با دیزل محدود شده است. بیودیزل از منابع بیولوژیکی (روغنهای گیاهی و حیوانی) تولید می شود. به دلیل قیمت بالای روغن تازه، محققان در پی منابع ارزان قیمت و غیرخوراکی برای تولید بیودیزل اند. در این تحقیق، از روغن خاک رنگبر، که از پالایش روغنهای خوراکی در کارخانه های روغن کشی حاصل می شود، بیودیزل خاک رنگبر تهیه شد. نمونه بیودیزل تهیه شده و بیودیزل حاصل از روغن پسماند در مقایسه با سوخت دیزل در موتور دیزل مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج برای شرایط عملکرد موتور در بیشینه گشتاور نشان داد که در دور پایین موتور (rpm1600) هر دو سوخت بیودیزل باعث کاهش 12/5 درصدی انتشار دوده و افزایش 6/4 درصدی آلاینده NOx نسبت به دیزل شدند. در بیشینه سرعت (rpm2800)، بیودیزل روغن خاک رنگبر تأثیر مثبتی روی مصرف سوخت ویژه نسبت به دیزل داشته و در بار کامل مصرف سوخت ویژه کمتری نسبت به دیزل دارد. از طرف دیگر، این سوخت بازده حرارتی ترمزی را نیز بهبود داده و در بار کامل و سرعت rpm2800 تقریباً 3/6 درصد در مقایسه با دیزل افزایش بازده نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
وغن پسماند و خاک رنگبر بر عملکرد و آلایندگی موتور دیزل
چکیده انگلیسی مقاله
ان مطالعات زیادی در مورد بیودیزل به عنوان سوختی تجدیدپذیر و جایگزین سوخت دیزل انجام داده اند و تأثیر آن بر روی عملکرد و آلایندگی موتورهای اشتعال تراکمی مطالعه شده است، اما تاکنون کاربرد بیودیزل، به دلیل هزینۀ بالاتر، در مقایسه با دیزل محدود شده است. بیودیزل از منابع بیولوژیکی (روغنهای گیاهی و حیوانی) تولید می شود. به دلیل قیمت بالای روغن تازه، محققان در پی منابع ارزان قیمت و غیرخوراکی برای تولید بیودیزل اند. در این تحقیق، از روغن خاک رنگبر، که از پالایش روغنهای خوراکی در کارخانه های روغن کشی حاصل می شود، بیودیزل خاک رنگبر تهیه شد. نمونه بیودیزل تهیه شده و بیودیزل حاصل از روغن پسماند در مقایسه با سوخت دیزل در موتور دیزل مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج برای شرایط عملکرد موتور در بیشینه گشتاور نشان داد که در دور پایین موتور (rpm1600) هر دو سوخت بیودیزل باعث کاهش 12/5 درصدی انتشار دوده و افزایش 6/4 درصدی آلاینده NOx نسبت به دیزل شدند. در بیشینه سرعت (rpm2800)، بیودیزل روغن خاک رنگبر تأثیر مثبتی روی مصرف سوخت ویژه نسبت به دیزل داشته و در بار کامل مصرف سوخت ویژه کمتری نسبت به دیزل دارد. از طرف دیگر، این سوخت بازده حرارتی ترمزی را نیز بهبود داده و در بار کامل و سرعت rpm2800 تقریباً 3/6 درصد در مقایسه با دیزل افزایش بازده نشان میدهد. .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نوید پوروثوقی |
علی محمد نیکبخت | ali mohammad
صمد جعفرمدار |
میثم طباطبایی |
سید امیرحسین گلی | seyyed amirhossein
علی اکبر حبیب نیا | ali akbar
محسن پاکزاد |
نشانی اینترنتی
http://www.jfnc.ir/article_46165_e72d7503621399f762b46fe889609274.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/914/article-914-414412.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات