این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۳، شماره ۸۲، صفحات ۲۸-۴۱

عنوان فارسی تأثیر سرمایه‌گذاری بر رشد اقتصادی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با استفاده از مدل رشد نئوکلاسیک
چکیده فارسی مقاله حمل­ونقل جاده­ای به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر رونق اقتصادی، از طریق جابجایی بار و مسافر، زمینه­های امکان دسترسی به رفاه و تسهیلات ملی را افزایش می­دهد و سرمایه­گذاری در این بخش به عنوان یک عامل مهم، نقش اساسی و تعیین کننده­ای در رشد بخش حمل­ونقل جاده­ای دارد. بنابراین، توجه به سرمایه­گذاری در بخش حمل­ونقل جاده­ای کشور و روند تغییرات آن در این بخش از اهمیت زیادی برخوردار می­باشد و شناخت وضعیت آن به لحاظ کمی و کیفی، در تصمیم­گیریها و برنامه­ریزیها در بخش حمل­ونقل جاده­ای در سطوح مختلف کلان و خرد، اهمیت به سزایی دارد. هدف از این مقاله تأثیر سرمایه­گذاری بر رشد اقتصادی بخش حمل­ونقل جاده­ای ایران می­باشد که برای همین منظور ابتدا از معیار نسبت نهایی سرمایه به تولید استفاده شده و با تشریح آن، برای بخش حمل­ونقل جاده­ای در دوره 1389-1353، نسبت نهایی سرمایه به تولید محاسبه شده است. در ادامه با استفاده از مدل رشد نئوکلاسیک، تأثیر سرمایه­گذاری بر رشد اقتصادی بخش حمل­ونقل جاده­ای کشور طی دوره مذکور بررسی شده است. با توجه به یافته­های تحقیق یک درصد افزایش در نسبت سرمایه­گذاریهای انجام­شده در بخش حمل­ونقل جاده­ای بر تولید ناخالص داخلی آن بخش موجب بالارفتن نرخ رشد ارزش افزوده این بخش به میزان 213/0درصد خواهد شد و افزایش یک درصد نرخ رشد نیروی کار شاغل در بخش حمل­ونقل جاده­ای موجب بالارفتن رشد ارزش افزوده این بخش به میزان 389/0درصد خواهد شد. همچنین یک درصد افزایش مصرف انرژی در بخش حمل­ونقل جاده­ای و صادرات نفت خام نیز موجب افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش حمل­ونقل جاده­ای کشور به ترتیب به میزان 157/0 و 383/0 درصد خواهد شد و متغیرمجازی برای دوره جنگ و زمان انقلاب نیز اثر منفی دارد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of investment on economic growth in Iran's road transport sector using neoclassical growth model
چکیده انگلیسی مقاله Road transport as one of the factors of affecting economic, Displacement of goods and passengers, areas of access to facilities and national welfare increases and Investment in this sector as a key factor, determining a critical role in the road transport sector is growing. Therefore, the transitional capital of the department of road transport and the changes is important in this section and Understanding of the quantitative and qualitative, decision-making and planning in the road transport sector in the macro and micro levels, is important. The objective of this paper is analysis of investment on economic growth in Iran's road transport sector for this purpose, the criteria used Incremental capital output ratio and explaining for road transport sector in the period 1389-1353, Incremental capital output ratio is calculated. The neoclassical growth model, investigated the effect of investment on economic growth in Iran's road transport sector. According to the research findings, if a percent Increase the investments made ​​in the road transport sector on GDP, the value added rate will grow % 0.213 and increasing in rates of labor growth in Road Transportation will result in increased growth rate of value added in road transport to 0.389. Also, a percent increase of energy consumption in road transport and export of crude oil Road transport sector's growth rate increased of 0.157 and 0.383percent & Dummy variable for war period has a negative effect.              
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پریسا بازدار اردبیلی | bazdar ardebili
مربی، پژوهشکده حمل ونقل، تهران، ایران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات