این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۳، شماره ۸۲، صفحات ۶۵-۸۱
عنوان فارسی
بررسی تاثیر مشخصات روسازی بر عملکرد روسازی در مناطق مختلف آب و هوایی
چکیده فارسی مقاله
تحقیقات صورت گرفته در دهههای گذشته نشان میدهد که شرایط آب و هوایی اثر مهمی بر عملکرد روسازیهای آسفالتی دارد. عوامل محیطی بیرونی مانند بارش، دما و سیکلهای ذوب و یخ بر روی تمام خرابیهای روسازی تاثیر میگذارند. به همین جهت، راهنمای جدید طراحی تحلیلی - تجربی روسازی (اشتو 2004) اثر شرایط آب و هوایی را بر روی عملکرد روسازی به تفضیل بررسی کرده است. این راهنما، از طریق نرمافزار طراحی روسازی خود به نام MEPDG، دادههای آب وهوایی محل پروژه را به عنوان یک داده اساسی ورودی دریافت میکند. برای این منظور در این مقاله با اخذ دادههای آب و هوایی مناطق مختلف آب و هوایی ایران از سازمان هواشناسی کشور و تبدیل آن به فرمت مورد نیاز نرمافزار MEPDG، اقدام به اجرای نرمافزار و تحلیل حساسیت خرابیها در مناطق مختلف آب و هوایی نسبت به تغییر عوامل طراحی شد. نتایج بدست آمده از بررسی کلیه تحلیل حساسیتها، نشان میدهد، روسازی در مناطق آب و هوایی مختلف عملکرد یکسانی ندارد و تاثیرات دما، رطوبت و چرخه ذوب و یخبندان بر هر یک از خرابیها، در مناطق مختلف آب و هوایی، میتواند متفاوت باشد. در نهایت با بررسی میزان تاثیر تغییر در عوامل طراحی، مشخص گردید که میزان حسایت خرابیها نسبت به تغییر ضخامت لایه آسفالتی و ترافیک عبوری، در کلیه مناطق آب و هوایی، بیشتر از سایر عوامل است، همچنین تعیین خاک بستر برای مناطقی که دارای دورههای ذوب و یخ طولانی هستند، به دلیل حساسیت خاکهای ریزدانه به یخبندان و تورم آنها در فصل ذوب یخها، نیز دارای اهمیت بالایی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Previous study in the past decade shows that climate has a significant effect on the performance of asphalt pavements
چکیده انگلیسی مقاله
Previous study in the past decade shows that climate has a significant effect on the performance of asphalt pavements. External environmental factors such as precipitation, temperature, Freezing & thaw cycles effect on all the pavement distresses. Therefore, a new experimental design - analyzing guide for pavements (AASHTO 2004) has been provided in order to investigate the effect of weather conditions on pavement performance climate data are imported in software (namely MEPDG) as the basic data. For the purpose of this study, by obtaining the climate data of the State Meteorological Organization for different weather regions of Iran And converting to the format required by MEPDG software, attempting to run the software and sensitivity analysis of distresses in different areas of climate to change the design factors. The results of evaluate all the sensitivity analysis showed that the pavement is not performance on different climatic zones and the effects of temperature, moisture and freezing & thaw cycle can be different on any of distresses, in different climatic zone. Finally, with evaluate effect of change in the design parameters, it was shown that the sensitivity of distresses to changes in the thickness of the asphalt layer and truck traffic is more than other factors. The determination of subgrade for areas with long freezing & thaw cycles, due to sensitivity of fine- aggregate soil to freezing and swelling them in the thaw of ice season, is also important.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن طاهرخانی |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه زنجان، زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
مونا مهدیزاده طالعی | mehdizadeh talei
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشگاه زنجان، زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات