این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۳، شماره ۸۲، صفحات ۸۲-۹۶

عنوان فارسی ارزیابی خطرپذیری لرزه‌ای پل‌های شهر بابلسر در حالت بهره‌برداری با استفاده از روش FMEA-FUZZY
چکیده فارسی مقاله پل­ها با هر شکل سازه­ای و با هر نوع مصالحی که ساخته شوند، دیر یا زود اثرات فرسودگی در آنها ظاهر می­شود. در نوع و میزان این فرسودگی­ها و میزان گسترش آنها عوامل متعددی تاثیرگذار می­باشند. هر یک از این عوامل چنانچه مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرند، منجر به کاهش عمر مفید سازه خواهند شد. در این پژوهش پس از بررسی­های انجام شده با استفاده از روش FMEA-FUZZY، مشخص شد که زلزله به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین عامل خرابی پل­ها در حالت بهره‌برداری است. به همین دلیل به بررسی دقیق زلزله وارده به پل­های شهر بابلسر، که یکی از مهمترین شهرهای توریستی کشورمان بوده و پلهای این شهر دونیمه شرقی و غربی این شهر را به متصل نموده و نقش حیاتی در این شهر را داراست، پرداخته شده و پس از مدلسازی پل­ها در نرم­افزار SAP2000­، احتمال خرابی هر یک از اجزای سازه­ای پل محاسبه گردید. سپس با استفاده از روش FMEA-FUZZY میزان ریسک هر یک از پل­ها در برابر زلزله تعیین شده است. تفاوت رویکرد ارائه شده در این پژوهش با پژوهش­های پیشین در این است که با استفاده از این رویکرد می­توان با بودجه­ای مشابه حالات قبلی، وضعیت کلیه پل­ها را اصلاح نموده و به حالت نسبتا مناسبی رساند در صورتی که در پژوهش­های پیشین، با استفاده از روش‌های تصمیم­گیری­چند معیاره فقط پلی که در بحرانی­ترین حالت بوده را به عنوان پل بحرانی انتخاب نموده و کل بودجه ابتدا برای این پل صرف می­گردید. نتایج حاصل نشان می­دهد که هر کدام از پل­ها در چه پارامترهایی دارای ضعف می­باشند بنابراین لازم است تمهیدات لازم در جهت مقاوم­سازی این پل­هادر برابر زلزله انجام گیرد تا از مشکلات احتمالی به وجود آمده در اثر بروز زلزله بر روی این پل­ها جلوگیری به عمل آید. در نهایت نتایج نشان می­دهد که کمانش پایه­های فلزی در پل اول و دوم در ضرورت اصلاح قرار دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عدد اولویت ریسک،منطق فازی،FMEA،زلزله،پل­های بابلسر،

عنوان انگلیسی Babolsar City Bridges in Utilization Case from Risk Taking Point of View Seismically by Using FMEA-FUZZY Method
چکیده انگلیسی مقاله Bridges with each structural shape and with every kind of materials that are made, soon or late, fatigue effects are appeared in them, among kind and rate of these fatigues and their expansion trend, numerous factors are effective such as climate situation, flood or earthquake occurrence, load increase more than design rate, design qualification and performance and kind of materials. If each of these factors are not considered leads to decrease of useful life in structure. In this research after doing investigations by using FMEA-FUZZY method, it became clear that earthquake is known as the main and the most effective factor of bridges ruin in utilization case. For this reason, imposed earthquake on Babolsar bridges was strictly investigated and after bridges modeling in SAP software, probability of ruination in each structural element of bridges was calculated. Then, by using FMEA-FUZZY method, rate of risk in each bridge against earthquake becomes clear. Difference of presented procedure in this research with previous research is that by using this procedure it is possible to correct the situation of all bridges by budget similar to previous cases. And reaching to relatively proper case, while in previous researches, by using multi-criterion decision making method, we only selected a bridge as a critical bridge that was in most critical case and all budget was spend first for this bridge and then was spend for other bridges. The results show that each of bridges in which parameters has debility. So, it is necessary to do all schemes for resisting these bridges against earthquake and to prevent from probable difficulties, caused by earthquake on these bridges. Finally the result show that steel legs buckling at the first bridge and the second is necessary for reform.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا عبداله زاده |
دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (Babol noshirvani university of technology)

فرشیدرضا حقیقی |
استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (Babol noshirvani university of technology)

محمدجواد طاهری امیری | mohammad javad taheri amiri
دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (Babol noshirvani university of technology)

سیما راستگو |
دانش آموخته کارشناس ارشد، موسسه آموزش عالی طبری بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: موسسه آموزش عالی طبری بابل


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات