این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی هنر و ادبیات، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۵۳-۷۹

عنوان فارسی سعادت‌آباد کجاست؟ نشانه‌شناسی گفتمانی فیلم «سعادت‌آباد» ساخته مازیار میری
چکیده فارسی مقاله دهه ی هشتاد برای سینمای ایران دهه‌ی چشمگیری بود زیرا در آن فیلم‌هایی اکران شد که‌ گفتمان‌های موجود در جامعه را روایت می‌کردند. «سعادت‌آباد» از فیلم‌های سینمای ایران در دهه‌ی هشتاد است که برای آن نقدهای ژورنالیستی نوشته‌شده است اما تحقیقات نشانه شناختی و زبان‌شناختی موردی بر روی این فیلم صورت نگرفته است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که چه نظام‌های معنایی‌ای در این فیلم بازنمایی شده‌اند و نسبت این نظام‌ها با گفتمان‌های حاکم بر ایرانِ دهه‌ی هشتاد چیست. هدف آن است که از طریق پاسخ به این پرسش بتوان هر چه‌بهتر به لحاظ نشانه‌شناسی و زبان‌شناختی گفتمان‌های موجود در فیلم که برآیندی از جامعه است، نمایان شود. روش مقاله مبتنی بر نظریه‌ی گفتمان لاکلا و موف و روش سه مرحله‌ای نشانه‌شناسی گفتمانی (سلطانی 1393) است تا گفتمان‌های کلان اجتماعی و خرده گفتمان‌های موجود در فیلم مشخص شود. با استفاده از این روش روشن شد که از میان گفتمان‌های کلان سنت و مدرنیته که در جامعه‌ی کنونی ایران مشهود است این فیلم گفتمان مدرن را پوشش داده است. گفتمان پررنگ دیگر فیلم، روابط انسانی و میزان دوستی میان دو گروه موجود در فیلم یعنی دو گروه شخصیتی مرد و زن است. گفتمان بعدی نوع روابط مرد و زن و زن و شوهر است و حتی در بخشی از فیلم گفتمان والدین و فرزند را هم در برمی‌گیرد که هریک به‌تفصیل در متن آمده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Where is Felicity Land? A Discourse Semiotic Study of “Felicity Land” Directed by Maziar Miri
چکیده انگلیسی مقاله The 2000s was an important decade in the history of Iranian cinema because some important movies were made at this time which represented the major discourse dominating Iranian society. “Felicity Land” is among them. This film received many journalistic reviews so far, but no academic research about this film has been conducted yet. However, focusing on this and other films made by Miri, this paper is to answer the question that what discourses are represented in this film and what are the relationships between these discourses and the macro-discourses dominating Iranian society in this decade. In fact, the purpose of the paper is to shed light on the complexities of the discourses determining the Iranians daily life and the way they are represented in Maziar Miri's works. Theoretically and methodologically, the paper is based on Ernesto Lanclau and Chantal Mouffe’s post-structural discourse theory and Soltani's (2014) Discourse-Semiotic Approach for studying films. The findings show that among the macro discourses of Modernity and Tradition governing on Iranian society in its modern history, the film is more inclined to represent the modernity discourse. In addition, the film shows a discursive conflict between men and women, women and husbands, and parents and children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدعلی اصغر سلطانی | seyed ali asghar
استادیار

فاطمه ظهرابی |
کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jsal.ut.ac.ir/article_62254_a4411ffed5986a19030d42c66b9192c3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/746/article-746-414948.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات