این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی هنر و ادبیات، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۳۸

عنوان فارسی پرده‌های ناتمام؛ نقد تابلوی عصر عاشورای فرشچیان
چکیده فارسی مقاله در این مقاله سعی شده از منظری گفتمانی به تابلوی «عصر عاشورا» اثر استاد محمود فرشچیان نگریسته شود. بدین معنی که ایده و دیدگاه هنرمند که در بطن اثر مستتر است به عنوان معیاری برای واکاوی اثر در نظر گرفته شود. دو موضوع مهم در این مقاله بررسی شده، اول گفتمان‌های موجود در زمینه عاشورا و قیام امام حسین(ع) دسته‌بندی و سپس ارتباط تابلوی عصر عاشورا با این گفتمان‌ها مشخص شده است. سوال آن است که این هنرمند به کدام گفتمان عصر خود نزدیک بوده و متاثر از کدام رویکردها یا متفکران است؟ نویسندگان نتیجه می‌گیرند که گونه‌های گفتمانی مطرح در خصوص عاشورا را می‌توان به سه گونه عامیانه، روشنفکرانه و عرفانی تقسیم کرد. باتوجه به تم و عناصر اصلی تابلوی عصر عاشورا، ایده و دیدگاه نقاش را باید به گونه گفتمانی اول یعنی گفتمان عامیانه نزدیک دانست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عاشورا، فرشچیان، گفتمان، نگارگری، تابلوی عصر عاشورا،

عنوان انگلیسی A Critique on the Farshchian’s Asre-Ashura painting
چکیده انگلیسی مقاله This article tries to investigate the Farshchian’s Asre-Ashura painting from a discursive perspective. It means to consider the artist’s Idea and sight that is implied in the painting as criteria to study the artwork. As well, it means to study the artwork in a broader context of the social and discursive changes. We have discussed two important subjects in the article, at first, we have categorized existent discourses about the Ashura and Imam Husayn’s uprising and then, we have tried to specify the Asre-Ashura painting relevancy to these discourses. The article main objective is to investigate the place of artwork amongst Ashura existent discourses and as well, to study these discourses impact on the artist. The question is to which discourses is the artist related and by which approaches or thinker he is affected. This study considers the artist Idea and insight about the universe and phenomena as a fundamental element of the art. Then, it considers the study of the artist ideas and insights a convenient way to study artworks. The authors conclude that the Ashura discourses could be categorizes in three types: popular, intellectual and theosophical. The article discusses that according to the theme and the main elements of the Asre-Ashura painting, the Farshchian’s Idea seems to be belonged to the first discourse; popular discourse.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یاسر جلالی |
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

علیرضا قبادی |
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jsal.ut.ac.ir/article_62256_114ba51bb416c4fee20470b39a73410f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/746/article-746-414950.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات