این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک، جلد ۲۶، شماره ۱۱۳، صفحات ۴۴-۵۲

عنوان فارسی حلقه مفقوده درکارآمدی فرایند معاینه فنی خودرو در ایران
چکیده فارسی مقاله امروزه انجام معاینه فنی به‌عنوان مؤثرترین اهرم جهت افزایش ایمنی خودرو و کاهش آلودگی هوا، جایگاه خود را در قوانین ترافیکی کشورهای مختلف حفظ و ارتقاء بخشیده است. اهمیت موضوع این مطالعه در آن است که با وجود کارکردهای یادشده، این فرایند در نظر برخی از شهروندان به پدیده‌ای ناخوشایند همراه با نارضایتی تبدیل شده و در موارد بسیاری به مشاجره لفظی و حتی درگیری فیزیکی با کارکنان مرکز معاینه فنی انجامیده است. این مطالعه با هدف بررسی دلائل ایجاد این نارضایتی، براساس اطلاعات 10 هزار خودروی مراجعه‌کننده در مرکز مکانیزه معاینه فنی باران ساوه و به روش ارزشیابی انجام شده است. گروهی از این خودروها، به‌دلیل برطرف نشدن عیوب و عدم صدور برگ معاینه فنی از ادامه کار منصرف و گروهی دیگر پس از مراجعه مکرر و خسته‌کننده، موفق به رفع عیوب و دریافت برگ معاینه فنی شده‌اند. نارضایتی مالکان این دو گروه، که 17 درصد کل خودروهای مراجعه‌کننده را تشکیل می‌دهند، ناشی از دو عامل مهم است: تعمیرکاران کم‌مهارت در تعمیرگاه‌های متفرقه و حتی مجاز؛ لوازم یدکی بی‌کیفیت. نتایج مهم به‌دست آمده در این مطالعه لزوم توجه و نظارت بیش از پیش بر نحوه اعطای مجوز تعمیرگاه‌های متفرقه و مجاز، جلوگیری از تولید لوازم یدکی بی‌کیفیت در داخل کشور و نیز واردات این دسته از لوازم یدکی از خارج کشور را نمایان می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود مسیح طهرانی |
استادیار دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران

مهدی عجمی |
کارشناس مکانیک، مرکزمکانیزه معاینه فنی خودرو باران، ساوه


نشانی اینترنتی http://mmep.isme.ir/article_26388_427e17efb0ebb213cf4ec056bf6464ad.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1251/article-1251-416148.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات