این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پرستار و پزشک در رزم
، جلد ۴، شماره ۱۲، صفحات ۱۴۷-۱۵۷
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مدیریت استرس و تنظیم هیجانی بر رضایت شغلی پرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استرس یک تجربه هیجانی منفی و ارزیابی غیرمنطقی از حوادث است که منجر به اختلال در سازگاری با محیط میگردد. پرستاری ازجمله مشاغل سخت و پراسترس است. تضاد بین تلاش برای ارائه خدمات و مراقبت انسانی از بیماران در شرایط خاص و سیاستگذاری نامناسب مدیران درزمینهٔ بازدهی و رضایت شغلی، میتواند منجر به بروز خستگی هیجانی، کاهش انگیزه و علاقه به محیط کاری، بیتفاوتی و نهایتاً سندرم فرسودگی روانی گردد. روش کار: این مطالعه شبه تجربی، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس و تنظیم هیجانی بر رضایت شغلی پرستاران است. بدین منظور 90 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان شهدای خلیجفارس بوشهر به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمون در مدت سه هفته آموزش مهارتهای مدیریت استرس و تنظیم هیجانی ارائه شد. نتایج: حاصل بیانگر اثربخشی مداخله بر ارتقاء رضایت شغلی بهصورت کلی و همچنین در خرده مقیاسهای نوع کار، سرپرستی، فرصت ارتقاء و روابط با همکاران (p< 0.001) بود. ولی در خرده مقیاس پرداخت حقوق و مزایا بیتأثیر بوده است . بحث: اجرای اینگونه مداخلات، علاوه برافزایش بهرهوری در سازگاری پرستاران با چالشهای شغلی خود مؤثر بوده و میتواند منجر به کاهش آسیب روانی ایشان گردد. همچنین لزوم بازنگری در نظام پرداخت حقوق و مزایا و شرایط مناسب کاری و قابلیت دسترسی به فرصتهای مناسب پیشرفت شغلی را یادآور سازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت استرس، تنظیم هیجانی، پرستار، رضایت شغلی
عنوان انگلیسی
Effect of stress management and emotional regulation on nurses' job satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Stress is a negative emotional experience and assessment of unreasonable events that will lead to environmental disturbance. Nursing is a difficult and stressful job. The contradiction between trying to provide care for patients and poor management policy on productivity and job satisfaction can lead to emotional exhaustion, decreased motivation and interest in the work environment, apathy, and emotional burnout syndrome. Aims: The aim of this experimental study was to determine the effectiveness of stress management training and emotional regulation on job satisfaction of nurses. For this purpose 90 nurses working in Bushehr Shohadaye Khalij-e Fars hospital, randomly selected and divided into two case and control groups. The case group was trained for stress management and emotional regulation for three weeks. Results: The results indicate the effectiveness of the intervention on overall job satisfaction (t=4.75, p<0.000) and also work subscale (t=3.95,p<0.001), supervision (t=2.10,p<0.05), promotion opportunities (t=4.53,p<0.000) and relationships with colleagues (t=4.83, p<0.001). But has no effect on wages and benefits subscales (t=1.38, p: not significant).The results showed that there is no gender difference but the function is correlated inversely with age. Conclusion: Implementation of these interventions, in addition to increasing the productivity of nurses, copes with the challenges of their jobs and could decrease the psychological problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جمیله کیانی |
1. گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
فرهاد عباسی |
گروه عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
علی پاکیزه |
گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)
بهزاد قلی زاده |
گروه آمار دانشگاه خلیج فارس بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)
شهرزاد درویشی |
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-119&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/299/article-299-416273.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات