این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
فیض
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۷-۶۳
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی معلمین شهر کاشان از بیماری سالک در سال تحصیلی ۱۳۸۰-۱۳۷۹
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت آگاهی از بیماری در پیشگیری آن و بومی بودن سالک در منطقه و نقش معلمین در انتقال دانش و آگاهی ها و به منظور نقش تأثیر آموزش به معلمین بر میزان آگاهی آنها از بیماری سالک, این تحقیق روی معلمین مدارس ابتدایی و راهنمایی کاشان در سال تحصیلی 80-1379 انجام گرفت. مواد و رو ش ها: تحقیق با طراحی نیمهتجربی انجام گرفت. از لیست معلمین, تعداد 1300 نفر انتخاب و در آزمون پریتست ( Pretest ) شرکت داده شدند. از این تعداد, 776 نفر با مجری طرح همکاری کردند و در آزمون پستتست ( Post test ) نیز شرکت نمودند. لذا 776 معلم مورد بررسی قـرار گرفتند. میزان آگاهی را با 16 شاخص آگاهی از نام بیماری, آشنایی با بیماری, اهمیت بهداشتی سالک در افت تحصیلی, نقش مسافرت به مناطق آلوده, زمان گزش ناقل، خطر ابتلا, واگیر بودن, چگونگی انتقال سالک به انسان, ناقل عامل بیماری, محل عامل بیماری, چگونگی زخم سالک, مخزن سالک در کاشان, را ه های پیشگیری, وسایل حفاظت فردی, درمان سالک و برخورد با دانشآموز مبتلا به سالک, در یک فرم اطلاعاتی ثبت گردید و قبل از آموزش میزان آگاهی آنان تعیین گردید. سپس یک جزوه آموزشی به آنها ارائه گردید. پس از گذشت یک ماه, مجددا میزان آگاهی با همان پرسش نا مه اولیه بررسی شد و تغییرات آن با آماره MC Nemar مورد قضاوت آماری قرار گرفت. نقش سن, جنس, مدرسه ابتدایی و راهنمایی, تأهل, سابقه کار و مدرک تحصیلی با میزان آگاهی نیز مورد قضاوت آماری قرار گرفت. یافتهها: از 1300 معلم مدارس ابتدایی و راهنمایی تعداد 776 نفر (7/59 درصد) مـورد بررسی قرار گـرفتند. 462 نفر در مدارس ابتدایی و 314 نفر در مدارس راهنمایی تدریس می کردند. میزان عدم آگاهی از 2/22 به 1/13 درصد کاهش یافت و این کاهش روی تمام شاخص ها ی بیماری سالک به لحاظ آماری معنی د ار بود. کمترین آگاهی از عامل بیماری سالک (8/69 درصد) و بعد محل و مخزن بیماری (حدود 42 درصد) بود. بیشترین تأثیر جزوه آموزشی مربوط عدم آگاهی از عامل بیماری و واگیردار بودن بیماری بود (به ترتیب 7/31 درصد و 1/19 درصد). بعد از ارائه جزوه آموزشی عدم آگاهی از عامل بیماری سالک به میزان 1/38 درصد, رابطه ابتلا به بیماری با افت تحصیلی دانش آ موزان به میزان 4/33 درصد و بعد مخزن سالک به میزان حدود 30 درصد کماکان وجود داشت. نتیجه گیر ی: ارائه جزوه آموزشی در مورد افزایش آگاهی از بیماری سالک مؤثر است، اما کافی نیست. تکرار برنامه و یا تغییر محتوای برنامه آموزشی بر میزان آگاهی را توصیه می نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آگاهی از بیماری سالک، تأثیر آموزش بر آگاهی
عنوان انگلیسی
Effect of education on teachers' knowledge towards leshmaniasis in Kashan
چکیده انگلیسی مقاله
Background : With respect to the importance of prevention on disease process and also bear in mind the fact of leshmaniasis as an endemic disease in Kashan, teachers education could play an utmost role in the process of disease control. Thus their knowledge towards the leshmaniasis should be considered. Materials and Methods : It was a quasi experimental study. 1300 teachers had entered the pretest, among whom, 776 have continued their cooperation and took part in post test. Their knowledge was evaluated using 16 criteria. Their knowledge was reevaluated one month late r following they have received a training pamphlet. Data analysis was performed using Mc Nemar test. Meanwhile, the association between age, sex, marital status, level of education, etc with knowledge was evaluated. Results : Of 776 teachers, 462 were primary school and 314 were guidance school teachers. The level of knowledge was increased from 77.8% to 86.9%. This increment was statistically significant on all criteria. The least knowledge was towards the etiology of leshmaniasis (30.2%), however, following the training material this knowledge was improved to 61.9%. Conclusion : Training materials can be helpful to promote teachers knowledge. Similar activities are highly recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Knowledge, Training
نویسندگان مقاله
عباس درودگر | abbas doroudgar
department of parasitology,kashan university of medical sciences, kashan, iran
دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
زهره تشکر | zohre tashakkor
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-224&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات