این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله مقدمه: انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی باعث تحرک و پویایی و برنامه‌ریزی صحیح در حین تحصیل دانشجویان به‌خصوص دانشجویان گروه‌های پزشکی می‌شود و از این طریق می‌تواند بر روی موفقیت و سازگاری تحصیلی فرد تأثیر بگذارد. در پژوهش حاضر ارتباط بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1394 موردبررسی قرار گرفت. روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای مقطعی از نوع توصیفی همبستگی در سال 1394 است که 231 نفر از دانشجویان ترم اول دانشگاه علوم پزشکی کرمان در آن شرکت داشتند؛ ابزارهای گردآوری اطلاعات پرسشنامه خودکارآمدی عمومی، انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس و سازگاری تحصیلی بود. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های t-test، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین ± انحراف معیار نمره خودکارآمدی عمومی 5/55± 15 /51، انگیزه پیشرفت تحصیلی 4/40± 73/72 و سازگاری تحصیلی 124/28 ±72 /25 بوده است. نتایج مرتبط با تعیین ارتباط بین خودکارآمدی باانگیزه پیشرفت تحصیلی و سازگاری تحصیلی نشان داد بین خودکارآمدی با سازگاری تحصیلی ارتباط مثبت معناداری وجود داشته است (0/043P=)؛ اما بین انگیزه پیشرفت تحصیلی با سازگاری تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده نشد (0/816P=). نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت تحصیلی با سازگاری تحصیلی مرتبط بوده است با تقویت این دو متغیر می‌توان به دانشجویان کمک کرد تا بر مسائل و مشکلات تحصیلی خود غلبه کرده و سازگاری تحصیلی بهتری را به دست آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Adjustment in the First Year Undergraduate Students of Kerman University of Medical Sciences in 2015
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Identify factors affecting academic adjustment is important identifying these factors because of their negative effects on the psychological, educational and material costs can be prevented. Therefore, this study aimed to investigate the relationship between self-efficacy and achievement motivation and academic adjustment in the first year undergraduate students of Kerman University of Medical Sciences were selected. Methods: This descriptive correlation cross-sectional study in 2015 that 231 students participated in the first semester of Kerman University of Medical Sciences. The data collection tool consists of four parts: demographic information, general self-efficacy, achievement motivation and academic adjustment. Data were analyzed using descriptive and analytical. Results: The mean ±SD score of self- efficacy has been 51/15 ± 5/55, achievement motivation 73/72 ± 4/04 and academic adjustment 124/28 ± 25/72. Results related to the relationship between self-efficacy and achievement motivation and academic adjustment showed a significant positive correlation between self-efficacy and compatibility, there have been positive (P =0/043). Also no statistically significant relationship between achievement motivation and academic adjustment is (P =0/816). Conclusion: According to the results of this study and presented the results of studies on self-efficacy and motivation affect academic adjustment is therefore appropriate intervention programs must be designed for college students, particularly freshmen. Students who have less compatibility can be used counseling programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بتول تیرگری | batol tirgari
department of medical surgeical nursing, nursing research center, faculty of nursing amp;amp; midwifery razi, kerman university of medical sciences, kerman, iran
گروه داخلی جراحی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

منصوره عزیززاده فروزی | mansooreh azzizadeh fourozi
department of medical surgeical nursing, nursing research center, faculty of nursing amp;amp; midwifery razi, kerman university of medical sciences, kerman, iran
گروه داخلی جراحی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

اعظم حیدرزاده | aazam heidarzadeh
department of medical surgeical nursing, geriatric research center, faculty of nursing amp;amp; midwifery, rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
گروه داخلی جراحی، مرکز تحقیقات سالمندی، دانشکده پرستاری – مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

حسن عباس زاده | hasan abaszadeh
department of nursing, faculty of nursing amp;amp; midwifery razi, kerman university of medical sciences, kerman, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1342-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات