این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۴۳-۴۹
عنوان فارسی
تأثیر آموزش خانوادهمحور بر شاخصهای آزمایشگاهی بیماران پس ازآنفارکتوس حاد میوکارد
چکیده فارسی مقاله
اهدافانفارکتوس میوکارد یکی از علل اصلی مرگ و ناتوانی در دنیاست. تبعیت از برنامه درمانی گزینه مراقبتی مهم در این بیماران است؛ لذا، پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش خانوادهمحور بر شاخصهای آزمایشگاهی بیماران پس از آنفارکتوس حاد میوکارد انجام شد. مواد و روشهااین کارآزمایی بالینی از مهر تا اسفند 1393 در بخش مراقبت ویژه قلبی بیمارستان امیرکبیر شهر اراک انجام شد. نمونههای پژوهش 60 بیمار پس از بروز اولین سکته قلبی بودند که بهروش در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه کنترل (آموزش بیمارمحور: 30 نفر) و مداخله (آموزش خانوادهمحور: 30 نفر) قرارگرفتند. در بدو بستری، میزان قندخون و لیپیدهای خون (Chol,TG,HDL,LDL) بررسی شد. سپس، برای گروه مداخله آموزش بیمار بههمراه عضو فعال خانواده از طریق رایانه در سه حیطه غذایی، دارویی، حرکتی در سه جلسه 30-45 دقیقهای انجام شد. در گروه کنترل همان محتوای آموزشی فقط به بیمار (بدون حضور خانواده) داده شد. سه ماه پس از مداخله، موارد ذکرشده مجدد بررسی شد. در نهایت، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده آزمونهای آماری کای دو، تی مستقل انجام شد. یافتههایافتهها نشان داد که نتایج درمانی شامل میزان قند خون با 03/0P=، لیپیدهای خون شامل Chol,HDL,LDL,TG با 0001/0 P= در گروه خانوادهمحور اختلاف آماری معناداری با گروه بیمارمحور داشت. این در حالی است که قبل از مداخله، در موارد ذکرشده تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت. نتیجهگیریبا توجه به نتایج پژوهش، بهنظر میرسد الگوی آموزشی خانوادهمحور بهبود شاخصهای آزمایشگاهی بیماران دچار انفارکتوس میوکارد را بهدنبال دارد. لذا، توصیه میشود مداخلات آموزشی مربوط به برنامه درمانی در این بیماران با مشارکت خانوادهها انجام شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Family-Centered Education on Laboratory Index of Patients after Acute Myocardial Infarction
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives:Myocardial infarction is one of the main causes of death and disability in the world. Adherence of therapeutic regimen is an important caring option in these patients. This study has been conducted to determine the effect of family-centered education on laboratory index of patients after acute myocardial infarction. Materials & Methods: This clinical trial was performed between October and March 2014 in CCUward of Amirkabir hospital of Arak. Research samples were 60 patients with 30-70 years old who had been selected by convenience method after the first heart attack and randomly assigned into two groups: control (patient-centered education: 30 individuals) and intervention (family-centered education: 30 individuals). On admission, blood sugar and blood lipids (Chol, TG, HDL, LDL) were examined. Theneducation to patients was done in the intervention group associated with close family member through computers in three domains (diet, pharmaceutical regimen and exercise program) in three sessions of 30-45 minutes and the same educational content were taught to the patient (without family members) in the control group. Three months after the intervention, all aforementioned items were recorded again in two groups and, finally, data were analyzed using independent t-test and Chi-square test. Results: The results indicated that laboratory indexincluding blood sugar (P=0.03), blood lipids (P=0.0001) in the family-centered group was better than patient-centered group. However, there was not a significant difference between the two groups in aforementioned items before the intervention (P> 0.05). Conclusion: According to the findings of this study, it seems that family-centered education model improves laboratory index of the patients with myocardial infarction. It is recommended that the educational interventions for the patients with myocardial infarction to be done with the participation of the family.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پروانه عسگری |
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
فاطمه بهرام نژاد |
استادیار، گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمد گلی طالب |
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
مختار محمودی |
دانشجوی دکتری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jsums.medsab.ac.ir/article_944_5abe5b3f053fbccfb3456d9597bee14d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-418467.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات