این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۴، شماره ۵۰، صفحات ۴۹-۵۶
عنوان فارسی
رویکردهای بازنمایانه در طراحی گرافیک
چکیده فارسی مقاله
اساس گرافیک برمبنای ارتباط آسان با مخاطب دریک فرآیند خلاقانه و تأثیرگذار است. شاخههای متنوعی چون صفحهآرایی، طراحی نشانه، تصویرسازی، بستهبندی کالاهای تجاری و فرهنگی، طراحی صفحات وب، بخشی از عملکرد طراحی گرافیک است که برای ایفای سه کارکرد عمده آن یعنی، اطلاعرسانی و آموزش، معرفی و هویتنمایی، عرضه و تبلیغات به کار گرفته میشوند. هرکدام از این کارکردها بهگونهای خاص در ارتباط با مخاطب نقشآفرینی میکنند. گرافیک هم به مانند دیگر رسانههای بصری پیامهای خود را به سه شیوه بیانی، چون بازنمایی یا شبیهسازی طبیعت، انتزاعی ونمادین، ارسال میکند. ازآنجاکه شیوه انتقال پیامها بسته به نوع اثر گرافیک و محتوی آن متفاوت است، مقاه حاضر، پژوهشی است پیرامون کاربرد بیان بازنمایی و چرایی استفاده از آن در آثار گرافیک. موضوع این مقاله شناخت بیان بازنمایی، انواع و نقش آن در آثار گرافیک است. هدف این مقاله، شناخت چند و چون شیوههای ارتباط و نقش آنها در آثار ارتباط تصویری به منظور آشنایی بیشتر علاقهمندان و دانشجویان این رشته است. این پژوهش از جهتی که مفهوم بازنمایی و نسبت آن با خلاقیت، ارتباط و همچنین کپی یا نسخه برداری را که در تعریف بازنمایی آمده را معلوم میکند، مهم و ضروری است. سؤالات این مقاله بدین شرح است : بازنمایی در گرافیک از چه جنبههایی مطرح است؟ هدف از آن چیست؟ نمایش و بروز آن در گرافیک چگونه است؟ تحقیق حاضر، کاربردی است که با رویکردی کیفی، به شیوه توصیفی تحلیلی به بیان نتیجه میپردازد. شواهد این مقاله برگرفته از منابع کتابخانهای و آثار گرافیکی منتشر شده است. یافتههای مقاله نشاندهنده آن است که باورپذیری، معرفی، ارتباط سر راست و مستقیم، جلب توجه و اعتماد، اقناع، هدایت و راهنمایی، مسیریابی، در غالب عملکردهای سه گانه گرافیک چون هویتنمایی اطلاع رسانی و تبلیغات از دلایل عمده بازنمایی در طراحی گرافیک است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازنمایی، گرافیک، ارتباط تصویری،
عنوان انگلیسی
Representational Approaches in Graphic Design
چکیده انگلیسی مقاله
Graphic design tries to convey the message to the viewers through an effective and innovative process. It includes a wide variety of branches such as book illustration, trademark design, motion pictures, packaging, web site design, etc, all of which try to meet three basic functions: giving information or instruction, making introduced and identity presentation and advertisement or promotion. Each distinct function communicates with the viewer through a different way. Like other forms of visual media, graphic design conveys the messages through three different ways: representational (or simulation of nature), abstract and symbolic (or encoding).Different messages are generally expressed by different modes of graphic design approaches. The present study focused on representation approach in graphic design and on its justification usage. To meet this end, this study first addressed the content of representational approach, its different kinds and the ways it worked in graphically designed works for graphic design students and all those interested in this field. Meanwhile, different ways of communication as well as how they can be realized graphically were addressed. Since creativity always plays a major role in graphic design and seemingly representational expression conflicts with creativity, the present study aimed to make clear the relationship between creativity and representational expression. The main questions posed here include 1- In what ways representation is realized in graphic design? 2- Basically what intention is met by graphic representation? 3- How is a creative graphic representation possible? The data were collected based on library sources and on certain graphic designs. The results of this applied research were analyzed descriptively. The results indicated that in all three functions of graphic design mentioned earlier, certain objectives are met including believability, introducing, straightforward communication, attracting attention, establishing credibility, guiding direction, being convinced
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Representation, Graphic, Visual communication
نویسندگان مقاله
اصغر جوانی |
دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
محمد خزایی |
دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
منصور کلاه کج |
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_48667_3ce2086e742d1eb56d92f62002aeabb3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-418484.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات