این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۶۹-۱۸۵
عنوان فارسی
مطالعۀ کیفی موانع ارتقای شغلی و مدیریتی بانوان
چکیده فارسی مقاله
هدف این مقاله تحلیل عواملی است که مانع پیشرفت و ارتقای شغلی بانوان در سازمانها میشوند. در این تحقیق، از روششناسی کیفی و رویکرد تحلیل محتوای کیفی جهتدار استفاده شده و طی فرایند تحقیق، با 16 نفر از بانوان، در طول 4 ماه، از خرداد تا شهریور 1395، در مناطق 2 و 4 و 13 و 16 و 22 شهرداری تهران مصاحبه شد. با مرور چندباره و تحلیل مصاحبههای مکتوبشده، 85 واحد معنایی، 33 رمز، 5 طبقه و 2 درونمایه استخراج شدند. دو مفهوم «الزامات فرهنگی و اجتماعی» و «الزامات نقشی» بهمنزلۀ درونمایههای پژوهش و علل اصلی عدم ارتقای شغلی و مدیریتی بانوان شناسایی شدند. الزامات فرهنگی و اجتماعی مربوط به عواملی است که از طرف ساختار جامعه مانع پیشرفت بانوان میشود و الزامات نقشی مربوط به عواملی است که بهصورت مستقیم بانوان را از پیشرفت باز نمیدارد، بلکه با تأثیرگذاری بر میل درونی و فردی آنها، شوق شخصیشان را برای پیشرفت شغلی از بین میبرد. در این تحقیق، نتیجه گرفته شد که با تمرکز بر الزامات نقشی، میتوان تا حدودی محدودیتهای ارتقای شغلیِ بانوان به سِمتهای مدیریتی را رفع کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Content Analysis of Women’s Management and Job Promotion obstacles (Study case: Tehran Municipality)
چکیده انگلیسی مقاله
The paper aims to analyze the factors prevent women’s job advancement and promotion in organizations. In this study, Qualitative methodology and Directed Qualitative Content Analyze approach were applied, and 16 women of the municipal districts 2, 4, 13, 16, and 22 of Tehran were interviewed during a four-month period from May, 2016 to August, 2016. Repeated reviewing and analyzing written interviews, 85 semantic units, 33 codes, 5 classes, and 2 themes were extracted. Two concepts of (Social-Cultural Requirements), (Role Requirements) were recognized as the research themes and the main factors of preventing women from job promotion. (Social-Cultural Requirements) is related to the factors which are obstacles to women's job promotion, as the forces from society structure. (Role Requirements) is related to the factors which do not prevent job promotion directly, but ruin women personal passion to advancement, by affecting their inner desire. Based on this study, it is concluded, by focusing on Role Requirements, it can be overcome the obstacles to women' job promotion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا اسماعیل پور |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
حمیدرضا تفقدی |
دانشجوی دکتری مدیریت سیاست گذاری بازرگانی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_62352_651bb0fce5e331d8bf8895f308080c6f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/889/article-889-418497.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات