این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۲۰-۳۰
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی تکنیکهای تنآرامی بر افسردگی، اضطراب و استرس زنان باردار: بر پایه تئوری خودکارآمدی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: متغیرهای روانشناسی در زنان باردار از جمله استرس، اضطراب و افسردگی بارداری با سلامت مادر، نوزاد و کودک در ارتباط است. تکنیکهای آرامسازی یکی از مداخلاتی است که سبب افزایش آرامش میشود و ممکن است بر کاهش میزان تنشهای روانی در زنان باردار تاثیرگذار باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر آموزش تکنیکهای تنآرامی بر پایه نظریه خودکارامدی در میزان افسردگی، اضطراب و استرس زنان باردار بود. روش بررسی: در این مطالعه مداخلهای، 78 زن باردار با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله تکنیکهای تن آرامی طی 4 جلسه فراگرفتند پس تمرینات به مدت 4 هفته در منزل انجام دادند. اما برای گروه کنترل هیچ مداخله ای اجرا نشد. اطلاعات با پرسشنامه دموگرافیک، مقیاس استاندارد افسردگی، اضطراب و استرس DASS21 و مقیاس خودکارآمدی در ابتدا و یک ماه بعد از مداخله گردآوری گردید. داده ها با SPSS19 و آمارهای توصیفی، استنباطی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد بعد از مداخله افسردگی(001/0P<)، اضطراب(001/0P<) و استرس(001/0P<) زنان باردار در گروه مداخله به طور معنیداری کاهش یافت. اما تفاوت آماری معنیداری در گروه کنترل مشاهده نشد. همچنین تفاوت آماری معنیدار در میانگین نمرات خودکارآمدی در گروه مداخله وجود داشت (001/0P<). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه ادعایی که آموزش تکنیکهای تنآرامی با تاثیر بر مکانیسمهای مقابله، سبب کاهش استرس، اضطراب و افسردگی در زنان باردار میشود و سلامت را ارتقاء میدهد را حمایت می کند. این مطالعه پیشنهاد میکند که تنآرامی بارداری میتواند در برنامه مراقبت و مشاوره دوران بارداری گنجانده شود. واژه های کلیدی: تن آرامی، استرس، اضطراب، افسردگی، زنان باردار وصول مقاله:21/4/95 اصلاحیه نهایی:18/11/95 پذیرش:27/1/96
کلیدواژههای فارسی مقاله
تن آرامی، استرس، اضطراب، افسردگی، زنان باردار
عنوان انگلیسی
The effectiveness of relaxation techniques on depression, anxiety and stress in pregnant women: based on self-efficacy theory
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Psychosocial variables in pregnant women, including prenatal stress, anxiety and depression are associated with maternal, infant and child health. Relaxation technique is an intervention that increases comfort and might be effective in reducing psychological tension in pregnant women. The aim of the present study was to evaluate the effects of relaxation techniques training, based on self-efficacy theory, on depression, anxiety and stress in pregnant women Material and Methods: In this interventional study, 78 pregnant women were randomly divided into experimental and control groups. The intervention group learned relaxation techniques in four sessions, after doing exercises at home for 4 weeks. However, the control group performed no interventions. The data were collected using demographic information, Depression Anxiety Stress Scale (DASS 21) and self-efficacy scale at the baseline and one month after the intervention. Using SPSS version 19 data were analyzed by descriptive and inferential statistics. Results: The results of this study showed significant decrease in depression (p< 0.001), anxiety (p< 0.001) and stress (p< 0.001) in the pregnant women in the intervention group, but no significant difference was observed in the control group. Moreover, a significant difference was found in the mean scores of self-efficacy in the intervention group before and after intervention (p< 0.001). Conclusions: The results of this study supported the claim that training relaxation techniques could reduce stress, anxiety and depression in pregnant women through its effect on coping mechanism, leading to promotion of well-being. We recommend inclusion of perinatal meditation into perinatal care and counseling programs. Keywords: Relaxation, Stress, Anxiety, Depression, Pregnancy. Received: Jul 11, 2016 Accepted: Apr 16, 2017
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Relaxation, Stress, Anxiety, Depression, Pregnancy.
نویسندگان مقاله
منیره علیپور | monireh alipour
department of health education amp;amp; promotion, school of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز،شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
لیلا قهرمانی | leila ghahremani
department of health education amp;amp; promotion, school of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز،شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
صدیقه عمویی | sedigheh amooee
department of gynecology and obstetrics, school of medicine, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
گروه زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز،شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
ساره کشاورزی | sareh keshavarzi
department of epidemiology, school of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-150&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/33/article-33-418575.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات