این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۴۷-۵۶
عنوان فارسی
مطالعه زبان و بیان در پیکره سفالی طغرل بیک سلجوقی با رویکرد بینامتنی
چکیده فارسی مقاله
کشف بینامتنیت در قرن بیستم، نگرش نوینی در افق مطالعات علوم انسانی و هنر فراهم آورد. از گرایشهای مهم بینامتنی، بینامتنیت خوانشی است که نخستین بار رولان بارت مطرح کرد. مقالۀ پیش رو، به مطالعۀ مجسمۀ سفالین «سلطان طغرلبیک سلجوقی» متعلق به هنر دورۀ اسلامی ایران با رویکرد بینامتنیت خوانشی پرداخته است. هدف اصلی نوشتار حاضر، آشنایی مخاطبان با یکی از شیوههای مهم نقد ادبی و هنری معاصر، یعنی بینامتنیت خوانشی است که با تطبیق آن بر پیکرههای مطالعاتی ایرانی و اسلامی، قابل بهرهبرداری است. در ابتدا، شناسۀ تاریخی پیکرۀ حاضر معرفی میشود و سپس، کشف تمامی خوانشهای ممکن با رویکرد بینامتنی در مجسمۀ مذکور کانون توجه قرار میگیرد. در مرحلۀ بعد، با تحقیقی میدانی، نقش متنهای مذکور در خوانش مخاطبان اثر نقد و بررسی میشود. بدین منظور، چهل خوانش مختلف که از مصاحبه با دانشجویان رشتههای هنر و ادبیات شکل یافته، محور تحلیل این قسمت است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد اول، خوانش بینامتنی بهعنوان روش تحقیق، قابلیت نقد و بررسی آثار هنری و تجسمی ایرانی- اسلامی را دارد. دوم، خوانش مخاطبان اثر حاضر، اغلب خوانشی مرکب (متنی، بینامتنی و فرامتنی) بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Study of Language and Expression, Clay Sculpture Tughril Seljuk Intertextual Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Intertextuality in the twentieth century gave way to a new perspective and approach in studies in humanities, especially in literature and art. One of the most important of these trends belongs to Roland Barthes’ theory of intertextuality. The author of this paper has studied art figurine of the Islamic period entitled "Seljuk Sultan Tughril" belonging to 6th and 7th centuries AD by adopting the intertextuality theory. To this effect, first descriptive and historical accounts are presented. Then exploration are made with respect to visual, verbal, and pictorial elements of the system. Finally these elements are considered holistically and integratively in a ceramic statue Tughril Seljuk of 6th and 7th centuries AD. In the next stage by adopting a field study, the impact of the text in the audience and their interpretations the work are collected and reviewed. To this end, the researcher relied on forty different readings taken through an interview with the art and literature students and the resulting transcriptions were analyzed afterwards. The main purpose of this article is to make the audience familiar with one of the most important approaches of literary criticism and contemporary art that is the theory and practice of intertextuality by Barthes. In light of the study the audience may have a more accurate recognition of localization and the way it is adapted to the Iranian and Islamic studies. The results show that intertextual reading is a research method which provides the means to review and visual art, Islamic Iran. In addition, readings of the audience are often compound readings. In other words, most of the audience who had intertextual reading approach of the statue have also used textual approach and those who have had contextual approach have also applied textual and intertextual reading approach as well. Islamic art is derived from neither the Islamic doctrine nor the Islamic law; rather, it is originates from the inner truth of Islam in the Holy book of Quran. The Quran expresses Islam's central thought of monotheistic thinking states. The monolithic thinking not only explains the theoretical basis of Islamic art but also presents examples of this art. Intertextual study of Tughril clay figurines, a work symbolizing Islamic art, evidently represents Islamic law, monotheism and the Quran. The author believes that reading a work of art through the lens of intertextuality can help to achieve this goal as any work of art, according to Barthes, is a blind text, text and forms almost beyond recognition in the others with former cultural context and the context of the surrounding culture. By full recognition of the intertextual relations and putting together their artistic interpretation of a text together a complete interpretation of an artistic work may be realizable. This article intends to answer questions: - How does the audience benefit from intertextual relations in clay sculptures? - How many of intertextual readings of the work have explicit references to other texts? - How much of the audience’s reading belongs to verbal, visual or both verval-visual?
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد نکونام |
دانشجوی دکتری تخصصی هنر اسلامی، دانشکدۀ هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)
بهمن نامورمطلق | namvar motlaq
دانشیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، گروه آموزشی زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jfava.ut.ac.ir/article_62399_99566f7edd759ba75afc262270e6463c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-418646.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات