این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
طب داخلی روز
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۲۴۳-۲۵۰
عنوان فارسی
نقش واسطهای خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین ذهن آگاهی و خودکارآمدی بیماران دیابتی نوع دو شهر یزد
چکیده فارسی مقاله
اهداف: عوامل روانشناختی بسیاری بر بیماری دیابت تاثیر دارند که یکی از مهمترین آنها خودکارآمدی بیماران دیابتی است. ذهنآگاهی و خودتنظیمی هیجانی دو مولفه تاثیرگذار بر خودکارآمدی هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین ذهنآگاهی و خودکارآمدی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعهکننده به مرکز دیابت شهر یزد بود. مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال 1395، تعداد 243 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو عضو مرکز دیابت شهر یزد بهصورت دردسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای خودکارآمدی دیابتی، ذهنآگاهی و خودتنظیمی هیجانی بود. داده ها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار SPSS و توسط آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون همزمان و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بین ذهنآگاهی و خودکارآمدی (428/0=r)، ذهنآگاهی و خودتنظیمی هیجانی (231/0=r) و خودکارآمدی و خودتنظیمی هیجانی (241/0=r) در بیماران دیابتی همبستگی مستقیم وجود داشت. همچنین متغیرهای ذهنآگاهی و خودتنظیمی هیجانی قدرت پیشبینی خودکارآمدی را داشتند چراکه که خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین خودکارآمدی و ذهنآگاهی نقش واسطهای داشت (01/0p<). نتیجهگیری: ذهنآگاهی و خودتنظیمی هیجانی با خودکارآمدی بیماران دیابتی رابطه دارد که نقش واسطهای در رابطه بین ذهنآگاهی و خودکارآمدی مربوط به خودتنظیمی هیجانی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی، ذهنآگاهی و خودتنظیمی هیجانی
عنوان انگلیسی
The Moderating Role of Emotion Self-Regulation in the Relationship between Mindfulness and Self-Efficacy of Patients with Type 2 Diabetes Yazd Township
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Many psychological factors have an impact on diabetes, one of the most important of which is the self-efficacy of diabetic patients. Mindfulness and emotional self-regulation are two components that affect on self-efficacy. The aim of the study was to investigate the mediator role of emotional self-regulation in the relationship between mindfulness and self-efficacy in the patients with type 2 diabetes who referred to the diabetes center of Yazd City, Iran. Materials & Methods: In the descriptive-correlational study in 2016, 243 patients with type 2 diabetes from diabetes center of Yazd were selected as available. The data collection tool was a diabetic self-efficacy questionnaire, mindfulness and emotional self-regulation.Diabetic self-efficacy questionnaire, Freiburg’s mindfulness questionnaire, and Hoffman and Kashdan emotional self-regulation have been used for the purpose of data collection. Data was analyzed by SPSS software using Pearson correlation coefficient, regression analysis and multiple regression analysis. Findings: There was a direct correlation between mindfulness and self-efficacy (r=0.428), mindfulness and emotional self-regulation (r=0.231) and self-efficacy and emotional self-regulation (r=0.241) in the diabetic patients. Also, variables of emotional self-regulation and mindfulness had the power of predicting self-efficacy, because of emotional self-regulation had a mediator role between self-efficacy and mindfulness (p< 0.01). Conclusion: Mindfulness and emotional self-regulation are related to the self-efficacy of diabetic patients, which is a mediator role in the relationship between emotional self-regulation and self-control.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-Efficacy, Mindfulness, Emotional Self-Regulation
نویسندگان مقاله
معصومه عزیزی کرج | m azizi karaj
psychology department, jomhoori boulevared, islamic azad university, yazd, iran
یزد، بلوار جمهوری، دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
فهیمه دهقانی | f. dehghani
psychology amp;amp; counseling department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, yazd university, yazd, iran
بخش روان شناسی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
محمود کمالی زارچ | m kamali zarch
psychology branch, education amp;amp; psychology faculty, peyam-e-noor university, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2492-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/43/article-43-418839.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت روان
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات