این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۳، شماره ۸۳، صفحات ۱۶-۲۴

عنوان فارسی مدلسازی تاثیر مخارج استانداردهای ملی در بخش حمل و نقل بر رشد اقتصادی کشور
چکیده فارسی مقاله بخشحمل­ونقلبهعنوانپیشنیازوزیربنایتوسعه،داراینقشاساسیوکارآمددرباروریامکاناتواستعدادهایبالقوهجوامعبودهکهشناسایی عوامل موثر بر رشد این بخش، زمینهاستفادهبهینهازظرفیت­هایبخشحمل­ونقل وتعیینسیاستهاییدرجهتافزایشکاراییرا در پی خواهد داشت. هدف از این مقاله تحلیل نقش استاندارد سازی در بخش حمل ونقل بر رشد اقتصادی کشور می­باشد که با تکیه بر ادبیات رشد برونزا و مطالعات تجربی انجام گرفته متغیرهای مورد نیاز شناسایی می­شوند و مدل اقتصادی نقش مخارج صرف شده برای استاندارد سازی در بخش حمل ونقل بر رشد اقتصادی کشور ارائه گردیده و در نهایت مدل مذکور با استفاده از تکنیک­های مناسب اقتصادسنجی برآورد گردیده است. بر اساس این مدل نیروی کار، نسبت سرمایه­گذاری به موجودی سرمایه تأثیر مثبت و معناداری روی رشد ارزش افزوده کشور دارند. متغیرهای نسبت مخارج استاندارد سازی در بخش حمل ونقل به ارزش افزوده کشور، شاخص درجه بازبودن اقتصاد، تغییرات شاخص بهای کالا و خدمت و اندازه دخالت دولت نیز نقش مثبت و معناداری روی رشد این بخش دارند. متغیرهای مجازی برای دوره جنگ و زمان انقلاب نیز اثر منفی دارد. با توجه به یافته­های تحقیق اگر یک درصد به نسبت مخارج استاندارسازی در بخش حمل ونقل به ارزش افزوده کشور افزوده گردد منجر به افزایش نرخ رشد ارزش افزوده کشور به میزان 0039/0 درصد خواهد شد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مخارج استاندارد سازی، بخش حمل ونقل، الگوی رشد برونزا،

عنوان انگلیسی Modeling the Effects of Transportation Sector’s Standardization Expenses on Iran Economic Growth
چکیده انگلیسی مقاله As a prerequisite and infrastructure of development, the transportation sector has a basic andeffective role in the productivity of the societies' potential resources and capabilities; therefore,identifying the factors that affect its growth will result in the optimum use of these potentialsand the determination of the policies that will enhance its effciency. The objective of thispaper is to analyze the effects of the transportation sector's standardization Expenses onIran economic growth. Accordingly, the required variables have been identifed based on theexogenous growth literature and experimental studies, the economic model of the effects ofthe standardization Expenses on Iran economic growth has been presented, and, fnally, thedesirable model has been estimated using appropriate econometric techniques.Based on the proposed model, the ratio of the investments to the capital stock has a positive andmeaningful effect on Iran value added growth. Similarly, such other variables as the ratio of thetransportation sector's standardization Expenses to Iran value added, the economy opennessindex, goods/services price index variations, and the degree of the government interventionshave positive and meaningful effects on the growth of this sector; the virtual variables ofthe revolution era and the war period have negative effects. According to the fndings of thisresearch, if the ratio of the transportation sector's standardization Expenses to Iran value addedis increased by 1%, there will be 0.0039% increase in the growth rate of Iran value added.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالرضا رضایی ارجرودی | rezaee arjroody
پژوهشکده حمل ونقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی

آمنه تسبیحی |
، دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات