این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۳، شماره ۸۳، صفحات ۲۵-۴۱

عنوان فارسی تحلیل راهبردهای حمل‌ونقل پایدار شهری (مطالعه موردی: کلان‌شهر اهواز)
چکیده فارسی مقاله امروزه یکی از مهم­ترین چالش­های پیش روی کلان‌شهرهای ایران مسئله حمل‌ونقل درون‌شهری است. از سوی دیگر، یکی از مهم­ترین دغدغه­های مدیریت کلان‌شهری در شهر اهواز، مدیریت حمل‌ونقل است. در همین ارتباط، زمینه ایجاد و توسعه حمل‌ونقل پایدار در این شهر می‌تواند باعث مؤثرترین ابزار هدایت توسعه شهر، شکل‌دهی به محیط و ارتقای کیفیت زندگی شهری شود. در این پژوهش از رهیافت تلفیقی SWOT- ANP جهت تعیین مناسب‌ترین راهبرد برای دستیابی به حمل‌ونقل پایدار شهری استفاده شده است. از آنجائی که مدل سوآت عوامل تحلیل را به صورت درونی (نقاط قوت و نقاط ضعف) و بیرونی (فرصت‌ها و تهدیدها) طبقه­بندی می‌کند و نتایج آن اغلب فقط لیست ناقصی از عوامل درونی و بیرونی است، برای همین نمی‌تواند به طور جامع فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک را ارزیابی کند. از این رو در این پژوهش، جهت رفع نواقص مدل SWOT از تکنیک ANP استفاده شده است. در واقع فرآیند تحلیل شبکه بین نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها وابستگی برقرار می‌کند. مقاله حاضر، از لحاظ هدف به روش کاربردی و از حیث شیوه مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی شکل گرفته است. رویکرد حاکم بر این پژوهش از نوع پیمایشی با استفادهازفرایندمصاحبهوپرس‌وجوازمسئولین، کارشناسان و صاحب‌نظران و تهیه پرسشنامه و چارچوب نظری نیز با استفاده از روش اسنادی انجام شده است. بر اساس نتایج تحقیق، مناسب‌ترین راهبرد برای توسعه حمل‌ونقل و دستیابی به حمل‌ونقل پایدار کلان‌شهر اهواز، راهبرد محافظه‌کارانه (WO) با وزن 498/0 می­باشد. ضمن اینکه راهبرد تهاجمی (SO) با وزن 469/0 به عنوان راهبرد جایگزین مطرح است.      
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of Strategies for Sustainable Civil Transportation (Case Study: Metropolis of Ahvaz)
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, one of the most important challenges that metropolises of Iran are face with is the problem of city's interior transportation. On the other hand, one of the main concerns of urban management in the metropolis of Ahvaz, Transportation management. In the same issue, provision and development of persistent transportation can be an effective tool in leading city development, environment forming and promotion of city living quality. In this study, is used of combined approaches SWOT-ANP for determining most appropriate strategy to achieve sustainable civil transportation. Since the SWOT model analysis to internal factors (strengths and weaknesses) and external (opportunities and threats) classification and the results are often incomplete list of internal and external factors, so it cannot comprehensively evaluate of strategic decision making process. Therefore, in this study, in order to eliminate defects SWOT model of ANP technique is used. In fact, the network analysis between the strengths, weaknesses, opportunities and threats establishes a dependency. Present research is applied in terms of goal and is descriptive-analytical in regard of study method and way of implementing. Based on research results, the most appropriate strategy for the development of transportation and achieve to sustainable transportation in metropolis Ahvaz, the conservative strategy (WO) is weight by 0/498. Addition to Offensive Strategies (SO) 0/469 weights is an alternative strategy.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یعقوب کمایی زاده |
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، کارشناس سازمان تاکسیرانی شهرداری کلان شهر اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

حسین عبادی |
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات