این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
متن پژوهی ادبی
، جلد ۲۱، شماره ۷۲، صفحات ۸۷-۱۱۶
عنوان فارسی
مصادیق «پیرنگ» فرمالیستی در داستانهای کوتاه فارسی
چکیده فارسی مقاله
بر مبنای تعاریف نوینی که در بوطیقای فرمالیسم، از دو مقوله «داستان» و «پیرنگ» ارائه گردیدهاست، «داستان» یا همان زنجیره رخدادها در توالی زمانی، به منزله مادّه خام و سازمایه روایت شناخته شدهاست و «پیرنگ» برخلاف پندار منتقدان پیشافرمالیسم، نه به ساختمان منطقی و علّی اثر روایی، بلکه به تمام تمهیدات زیباییشناسانه و آشناییزدایانهای اطلاق میگردد که برای پیکربندی هنری آن مادّه خام به کار بسته میشود. این تمهیدات در سه سطح «زبان، درونمایه و صناعات» متجلّی گردیدهاست و پیرنگ هنری روایت داستانی را برمیسازند. نویسندگان داستان کوتاه معاصر فارسی با عنایت به جریانات نوگرایانه ادبی، بهویژه آرای فرمالیستی و به مدد بهرهگیری مبتکرانه از امکانات زبانی، صناعتی و درونمایگانی، گونهای شکلشکنی خلاّقانه را در روایتگری داستانهایشان رقم زدهاند، به گونهایکه داستان را از بافتی متکّی بر حادثهپردازی و پیرنگسازی در مفهوم سنّتی و پیشافرمالیستی خود خارج ساخته و تلاش برای برجستهسازی فرم داستان از رهگذر کشف و کاربست تکنیکهای روایی جدید را جایگزین آن کردهاند و بدین سان، آشناییزدایی و پیرنگ هنری مطمحنظر فرمالیستها را محقّق ساختهاند. نظر به اینکه مصادیق پیرنگسازی هنری در سطح صناعات داستانی از گستردگی و تنوّع بیشتری برخوردار است، در این جستار، بر آن بودهایم تا به واکاوی و دستهبندی مصادیق و جلوههای گوناگون آشناییزدایی و پیرنگسازی در این سطح از داستانهای کوتاه شکلگرای معاصر بپردازیم و بدینوسیله، از اصلیترین عوامل رازناکی و غریبنمایی جهان این داستانها پرده برداریم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Instances of Formalistic "Subject" in Persian Short Stories
چکیده انگلیسی مقاله
In the poetics of formalism, the two issues of "story" and "plot" have been redefined depending on the ultimate goal of this theory that is defamiliarization .Based on the new definitions, "story" that was believed to be the temporal chain of events, is presently known as the raw material of the narrative called fibula. Similarly, "plot", in opposition to what preformalist critics believed to be the logical and causal narrative structure, currently refers to all the aesthetic devices used to give that raw material an artistic structure and is called subject. These devices appear in the three levels of language; themes, narrative techniques and the aesthetic structure of narrative. Persian contemporary short story writers have created an innovative form of deconstruction in the narration of their stories by considering formalistic theories and a skillful utilization of linguistic, thematic and Technical features. Therefore, in the process of writing stories, they disregard plot in the form of its event-driven classic definition rather try to highlight the form of a fictional narrative through the application of new narrative techniques. As a consequence, they achieve "Defamiliarization" and "subject" intended by formalism. Given that the defamiliarization often appears in the level of narrative figures more broadly and diversely, in this article, we are going to analyze and categorize diverse methods of creating defamiliarization which are the main reasons for the strangeness and intricacy of the contemporary formalist short stories.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم بخشی |
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی
منوچهر تشکری |
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
قدرت قاسمی پور |
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://ltr.atu.ac.ir/article_7626_f1d42e5afc9059d5dd961043afbe1897.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1046/article-1046-419675.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات