این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱-۶

عنوان فارسی تأثیر قصه‌های قرآنی بر عزت نفس کودکان پیش دبستانی گنبد کاووس در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عزت‌نفس از اساسی‌ترین عوامل رشد مطلوب شخصیت فرد است. که با افزایش آن موجب تغییرات مثبت در سلامت روانی فرد می‌گردد. بر اساس این می‌توان با نقل داستانهای بیان شده در قرآن در هدایت و تربیت و اصلاح کودکان قدم بر داشت. این پژوهش بر آن است تا اثر بخشی قصه‌های قرآنی بر تقویت عزت نفس را در کودکان پیش دبستانی بررسی کند. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی کلاسیک با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه مداخله و کنترل بر روی 60 کودک پیش‌دبستانی شهرستان گنبدکاووس با روش نمونه‌گیری تصادفی سال 1395 انجام گردید درگروه آزمایش قصه قرآنی در طول هشت جلسه (هفته‌ای دو جلسه به مدت 60 دقیقه) انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه عزت‌نفس کوپراسمیت بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تی زوج و تی مستقل و نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 16 استفاده شد. یافته‌ها: داده‌ها توسط آزمون آماری تی مستقل انجام شد که نشان می‌دهد عزت نفس کودکان در گروه کنترل (7/4)03/27 و در گروه آزمون (6/4)3 7/27 بعد مداخله را نشان داد که آزمون تی مستقل اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان نداد (054/0 = P). در مقایسه ابعاد عزت‌نفس گروه آزمون و کنترل فقط در بعد عزت‌نفس خانودگی اختلاف معنی‌داری مشاهده شد (006/0 = P). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد قصه‌های قرآنی بر عزت نفس کودکان تأثیر معنی داری ندارد و فقط بر عزت نفس کودکان در بعد خانوادگی مؤثر است. می‌توان از خانواده کودکان پیش دبستانی به عنوان بازوی توانمند در فراهم آوردن زمینه لازم جهت ایجاد شناخت و آگاهی نسبت به ارزشها و مسائل اعتقادی و دینی بهره جست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قصه‌های قرآنی، عزت‌نفس، کودکان پیش‌دبستانی

عنوان انگلیسی The Effect of Qur'anic Stories on Preschoolers' Self-esteem During 2015-2016
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Self-esteem is one of the most important factors in personality development, which can cause increase in personality development and make positive changes in one's mental health. Reading the Qur'anic stories has a positive effect on children's upbringing and guidance. So, this study aimed to examine the effect of Qur'anic stories on preschoolers' self-esteem. Methods: In this semi-experimental study with a pretest and posttest design, 60 preschool students in Gonbad-e Kavus City were randomly selected and allocated into the two groups of excremental and control during 2015-2016. We performed 8 sessions (twice a week for 60 minutes) of Qur'anic stories on the groups. The Cooper Smith's self-esteem questionnaire was used to collect data. The data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (paired and independent t-tests) with the SPSS 16 software. Results: The results of the paired t-test showed that the self-esteem level in the control group before using the Qur'anic stories was 27.03 (4/7) and after that was 27.73 (4/6) (P = 0.054). The results of the independent t-test showed no significant difference in the self-steem level between the two groups only in the dimension of family self-esteem (P = 0.006). Conclusions: The results of this study showed that the Qur'anic stories did not have a significant effect on children's self-esteem but it had a significant effect on family self-esteem. Families of preschoolers can be considered as an important factor at providing context for developing recognition and awareness on matters of faith and religious values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Qur&apos,anic Stories, Self-Esteem, Preschoolers

نویسندگان مقاله فاطمه جعفری زاده | fatemeh jafarizadeh
graduate student islamic azad university of aliabad kool- department of nursing
گلستان- علی آباد- دانشگاه آزاد واحد علی آباد کتول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول (Islamic azad university of ali abad katool)

حمید حجتی | hamid hojati
islamic azad university of aliabad kool- department of nursing
گلستان- علی آباد- دانشگاه آزاد واحد علی آباد کتول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول (Islamic azad university of ali abad katool)


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3957-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-420542.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری کودکان و نوزادان
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات