این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۶۱-۷۷

عنوان فارسی مقایسه رفتار سرقت علمی و عوامل مؤثر بر سرقت علمی در دانشجویان استعداد درخشان و سایر دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مقایسه رفتار سرقت علمی و عوامل مؤثر بر سرقت علمی در دانشجویان استعداد درخشان با سایر دانشجویان در دانشگاه شیراز انجام گرفت. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، تمامی دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که از بین آنها نمونه‌ای به حجم 156 نفر (78 نفر دانشجوی استعداد درخشان به روش هدفمند و 78 نفر از سایر دانشجویان به روش تصادفی) انتخاب شدند. یافته‌های مطالعه نشان داد که از نظر رفتار سرقت علمی میانگین نمره سایر دانشجویان به‌طور معنی‌داری بالاتر از دانشجویان استعداد درخشان بود (01/0P<). افزون بر این، یافته‌های پژوهش نشان داد که از نظر عوامل مؤثر بر سرقت علمی در خرده‌مقیاس‌های نگرش مثبت دانشجویان در مورد سرقت علمی، فقدان خودکارآمدی دانشجویان، مدرک‌گرایی، فقدان آموزش مناسب در رابطه با سرقت علمی و نداشتن ترس از تنبیه و مؤاخذه شدن، میانگین نمره سایر دانشجویان به‌طور معنی‌داری بالاتر از دانشجویان استعداد درخشان بود (01/0P).
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرقت علمی، دانشجویان، استعداد درخشان، دانشگاه،

عنوان انگلیسی Comparison the Behavior of Plagiarism and Risk Factors of Plagiarism among Talented Students and Other Students at the University of Shiraz
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: This study aimed to compare the behavior of plagiarism and risk factors of plagiarism among talented students and other students at Shiraz University. This study was based on causal-comparative method. The statistical population of this research included the whole students at Shiraz University. The sample size was 156 students (78 talented students that were selected by purposeful sampling and 78other students that were selected by random sampling). The behavior of plagiarism questionnaire andeffective factors on plagiarism questionnaire were used for measuring of students’ behavior of plagiarism and effective factors on plagiarism. Analysis of data using multivariable analysis of variance showed that in behavior of plagiarism average score of otherstudents was significantly higher than talented student(p< 0/01). Moreover,in effective factors on plagiarism five subscales (attitude to plagiarism, self-efficiency, degree-seeking, lack of education, no fear of punishment) average score of other students was significantly higher than talented student(p< 0/01). Also in two subscales (lack of mechanism and virtual and electronic environment) there was no significant differences between talented and normal students (p>0/05). According to the finding of this research, we can say that with increasing the knowledge and attitude of students about plagiarism and improving of their academic ability, plagiarism can be reduced.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Plagiarism, Students, Talented, University

نویسندگان مقاله قربان همتی علمدار | hemmati alamdar
دانشیار گروه آموزش کودکان استثنایی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

ستاره شجاعی |
استادیار گروه آموزش کودکان استثنایی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

قاسم سلیمی |
استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محمد صادق ارجمندی | mohammad sadegh
دانشجوی دکتری گروه روان شناسی واحد مرودشت دانشگاه آزاد اسلامی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_26653_21bf887047df115c198695b95dce3176.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-421032.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات