این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۷، شماره ۱۵۱، صفحات ۱۶۶-۱۷۹
عنوان فارسی
بررسی غلظت ذرات معلق با قطر آئرودینامیکی کم تر از ۱۰ میکرون (۱۰PM) در سیستم حمل و نقل متروی تهران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: ذرات معلق از آلایندهای اصلی موجود در سیستم حمل و نقل زیرزمینی میباشند که افزایش غلظت آنها باعث ایجاد پیامدهای بهداشتی متعددی بر سلامت مسافران و کارگران مترو میگردد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی غلظت ذرات معلق با قطر آئرودینامیکی کمتر از 10 میکرون در سیستم حمل و نقل متروی تهران در سال 90 انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه غلظت ذرات معلق در یکی از ماههای پاییز 1390 در 18 ایستگاه روزمینی و خط 1 و 4 ایستگاه زیرزمینی اندازهگیری شد. نمونهبرداری در سه بازه زمانی صبح، ظهر، عصر و در مکانهای ابتدا، میان و انتهای سکو و در قسمت تیکت هال بهعمل آمد. از یک دستگاه پرتابل قرائت مستقیم HAZDUSTEPAM5000 با دبی 4 لیتر بر دقیقه برای اندازهگیری استفاده شد. تأثیر متغیرهای عمق ایستگاه، جمعیت مسافری ایستگاه و تعداد قطار بر میزان انتشار غلظت 10PM مورد آنالیز و بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میانگین غلظت 10PM در ایستگاههای زیرزمینی و روزمینی به ترتیب 64/33±23/17 و 60/21±41/14 میکروگرم بر مترمکعب بود. در بین ساعات نمونهبرداری، غلظت 10PM در زمان ظهر با مقدار 04/32±25/8 میکروگرم بر مترمکعب بیشتر بود. در بین مکانهای نمونهبرداری غلظت 10PM در قسمت ابتدای سکو و تیکت هال ایستگاه با مقدار به ترتیب 91/39±82/12 و 8/29±28/3 میکروگرم بر مترمکعب بیشتر بود. استنتاج: غلظت 10PM در تمامی موارد اندازهگیری پایینتر از استاندارد سازمان حفاظت محیطزیست آمریکا و سازمان حفاظت محیطزیست ایران بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذرات معلق، سیستم حمل و نقل، مترو، سلامت
عنوان انگلیسی
Study Concentration of particulate matter with aerodynamic diameter less than 10 micron (PM10) in the metro underground transport system of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Particulate matter is one of the main pollutants in underground transport systems. Increase in its concentration leads to health problems in passengers and metro staff. Current research aimed at studying the concentration of particulate matter with aerodynamic diameter less than 10 micron (PM10) in Tehran underground transport system. Materials and methods: In this study, concentrations of PM10 were measured in 18 over ground stations and two underground stations during one month in autumn. Sampling was done three times a day (morning, afternoon, and evening) at the beginning, middle, and end of the platforms and the ticket hall. A portable Real-Time Direct Reading Particulate Monitor (HAZ DUST EPAM 5000) with a flow of 4 liters per minute was used. We studied the effect of depth of stations, number of passengers in stations and, number of trains on the emission of PM10 concentration. Results: The results showed that average concentrations of PM10 in underground and over ground stations were 17.23±33.64 and 14.41±21.60 µg/m3, respectively. The concentration of pollutant were found to be higher at noon (8.25±32.01µg/m3), beginning of the platforms, and ticket halls (3.28±29.8 and 12.82±39.91 µg/m3, respectively). Conclusion: This study indicated that the average concentration of particulate matter in Tehran underground transport system was lower than the standard levels accepted by the Environmental Protection Agency and the Department of Energy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
particulate matter, transportation systems, metro, health
نویسندگان مقاله
حسین راعی شکتایی | hossein raa ee shaktaie
msc in environmental health engineering, faculty of health, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سعید متصدی زرندی | saeed motesaddi zarandi
professor, department of environmental health engineering, faculty of health, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
استاد گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
محمدعلی ززولی | mohammd ali zazouli
associate professor, department of environmental health engineering, health sciences research center, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دانشیار گروه مهندسی بهداشت محیط، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
جمشید یزدانی چراتی | jamshid yazdani cheratee
associate professor, department of biostatistics, faculty of health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دانشیار گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
فاطمه حسین زاده | fateme hosseinzade
msc in environmental health engineering, faculty of health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
محسن دولتی | mohsen dowlati
msc in environmental health engineering, research center for environmental health technology, iran university of medical sciences, tehran, iran
تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5488-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-421276.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت محیط زیست
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات