این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۷، شماره ۱۵۱، صفحات ۱۹۳-۱۹۷

عنوان فارسی بررسی اثر بخشی آموزش بازی درمانی مبتنی بر روابط والد کودک، بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران با کودک دارای معلولیت ذهنی خفیف ذهنی خفیف
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: بازی از ضروریات زندگی کودکان است. به‌همان راحتی که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان می‌کنند ،کودکان نیز از طریق بازی افکار شان را بازگو می‌کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر روابط والد کودک، بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران با کودک دارای معلولیت ذهنی خفیف می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 30 نفر از مادران دارای فرزند با معلولیت ذهنی خفیف، به روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. هر دو گروه پرسش‌نامه اضطراب داس را تکمیل کردند. افراد گروه آزمایش، تحت درمان "بازی درمانی مبتنی بر روابط والد-کودک " به صورت گروهی طی 8 جلسه قرار گرفتند. یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل توسط آزمون کواریانس نشان داده شد، درمان مبتنی بر روابط والد-کودک سبب کاهش معنی‌داری در میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک معلول ذهنی شده است (05/0> P). استنتاج: بازی درمانی مبتنی بر روابط والد-کودک سبب کاهش میزان اضطراب، استرس و افسردگی مادران با کودکان دارای معلولیت ذهنی و جسمی می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Child Parent Relationship Therapy on Distress, Anxiety, and Depression in Mothers of Children with Mild Intellectual Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Playing games is essential in children’s lives. Children convey their thoughts through games, unlike adults that express their feelings through words. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of Child Parent Relationship Therapy (CPRT) on distress, anxiety, and depression in mothers of children with mild intellectual disabilities. Materials and methods: In a quasi-experimental study, 30 mothers with children with mild intellectual disabilities were selected by convenience sampling. They were divided into experimental and control groups. Both groups completed the DASS inventory. The participants in experimental group attended 8 sessions of group play therapy. Results: Covariance analysis showed that CPRT led to significant reduction in stress, anxiety, and depression in mothers with intellectually disabled children (P< 0.05). Conclusion: Child Parent Relationship Therapy reduces anxiety, stress, and depression in mothers of children with mental and physical disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه مقوم | fatemeh moghavem
ma in clinical phycology, islamic azad university, yazd branch, yazd, iran
کار شناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی یزد (Islamic azad university of yazd)

منصوره نصیریان | mansoureh nasirian
psychiatrist, faculty of medicine, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
روان پزشک، پژوهش گر، گروه روان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

حسن زارعی محمود آباد | hassan zareei mahmodabadi
assistant professor, department of psychology., faculty of psychology, yazd university, yazd, iran
گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3060-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-421278.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات