این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۹۶-۳۰۴
عنوان فارسی
تبیین دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در ارتباط با ارزشیابی استادان: تحلیل محتوا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استادان دانشگاه یکی از مهمترین اجزا در سیستم آموزش میباشند که دارای نقش تعیین کنندهای در دستیابی به اهداف آموزشی میباشند. در این راستا، ارزشیابی استادان و بررسی کیفیت کار آنان از مهمترین جنبههای مؤثر در ارتقای کیفیت آموزش آنان خواهد بود. از اینرو، مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه و نظرات دانشجویان پرستاری در زمینه ارزشیابی استادان صورت گرفت. روش: مطالعه حاضر به صورت کیفی با مشارکت 14 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گردید. افراد طبق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و پس از کسب رضایت آگاهانه از آنان، دادهها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمه ساختار یافته، حضور در عرصه و دستنوشتهها جمعآوری شد. کلیه مصاحبهها ضبط و روی کاغذ بازنویسی و مرور گردید. سپس، به روش تحلیل محتوای متعارف با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در تحقیق حاضر، 3 مضمون اصلی و 13 زیرمضمون استخراج شد که شامل نحوه انجام ارزشیابی (سؤالات ناکارامد، زمان، نحوه توزیع پرسشنامهها و توضیحات کارشناسان)، ویژگیهای عملکردی دانشجویان (صداقت، آگاهی، امانتداری، دخالت دادن احساسات شخصی) و دیدگاه دانشجو (تجربه برخورد قبلی، موافق، مخالف ارزشیابی) در مورد عوامل تأثیرگذار بر ارزشیابی استادان پدیدار شد. نتیجهگیری: ارزشیابی، تقویت فعالیتها، روشهای اثربخش، تضعیف یا حذف فعالیتها و روشهای بیتأثیر یا نامطلوب است. با توجه به نتایج مطالعه، باید فرایند ارزشیابی را تغییر، با اصلاح روند ارزشیابی جاری و با تقویت کیفیت کار استادان بتوان تأثیر مثبتی بر یادگیری دانشجو گذاشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی، استاد، دانشجوی پرستاری، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
عنوان انگلیسی
Nursing Students' Viewpoints on Teacher Evaluation in Urmia University of Medical Sciences, Iran: Content Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Teachers are among the most important parts of the education system and have an important role in achieving educational goals. Teachers evaluation and assessing the quality of their work is one of the most important aspects of improving the quality of education. Thus, the aim of this study was to evaluate viewpoints of nursing students on teachers evaluation. Method: This was a qualitative study conducted on 14 nursing students from the Urmia University of Medical Sciences, Iran. Participants were selected through purposive sampling and informed consent was obtained. Data were collected through conducting deep and semi-structured interviews, presence in the field and taking handwritten notes. All interviews were recorded, transcribed, and reviewed on paper. Data were analyzed using inductive approaches and content analysis. Results: Three main themes and 13 subthemes emerged about factors accefting teacher evaluation that included the evaluation process (inefficient questions, time, distribution of questionnaires and explanations), functional characteristics of the students (trueness, awareness, integrity, inclusion of personal feelings) and student view (experience of previous encounters, positive, and negative evaluation). Conclusion: Evaluation is endorsing effective activities and procedures and eliminating or weakening the ineffective or undesirable activities and methods. Based on the results of this study, the assessment process should be changed and the current evaluation process should be corrected to improve the quality of teachers’ work in order to positively impact students’ learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالفضل رحیمی | abolfazl rahimi
استادیار – عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا..
علی حسن پور دهکردی | ali hasan pour dehkordi
shahrekord
شهرکرد-دانشکده پرستاری
حسین متعارفی | hosein motearefi
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،دانشجوی دکترای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-538-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/216/article-216-421937.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات