این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
Physical Treatments
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۱۷-۲۲۶
عنوان فارسی
طراحی ابزار ارزیابی ارگونومیک اتاق بازی مراکز پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: تعامل کودکان با محیط تأثیر قابل توجهی بر رشد آن ها دارد. برای ایجاد محیطی که متضمن رشد و پیشرفت مهارت های کودکان باشد، در نظر گرفتن ویژگی های آن ها در انتخاب امکانات، طراحی و چیدمان محیط های مربوطه، اهمیت ویژه ای دارد. به منظور بررسی میزان انطباق طراحی فعلیِ محیط های اتاق بازی مراکز پیش دبستانی با اصول طراحی کاربر محور باید از ابزاری مناسب استفاده شود. هدف از انجام این پروژه، طراحی ابزار ارزیابی ارگونومیکی محیط اتاق بازی مراکز پیش دبستانی با رویکرد مشارکتی می باشد. مواد و روشها: در پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر، پس مرور منابع و بازدید از محل، آیتم های اولیه ابزار ارزیابی استخراج شد. سپس طی برگزاری جلسات گروه متمرکز با متخصصان و کارکنان مهدهای کودک ، ابزار ارزیابی با 43 آیتم تدوین شد. برای بررسی روایی ابزار، از روایی محتوایی و روایی صوری استفاده شد. و تکرار پذیری آن با بازآزمایی سنجیده شد. داده ها با نرم افزار Excel2010 و SPSS15 تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد 7 آیتم از 43 آیتم، از نظر روایی محتوایی پایین بوده و باید رد می شدند. شاخص روایی محتوایی نسخه نهایی مقدار 72.9 محاسبه شد که قابل قبول است. در بررسی روایی صوری، روی دو آیتم تغییرات جزئی اعمال شد. نتایج بررسی تکرار پذیری نشان داد، این ابزار با ICC=0.99 تکرار پذیر می باشد. نتیجه گیری: برای ارزیابی ویژگی های محیطهای مهدکودک باید از ابزار مناسبی استفاده شود. با توجه به نتایج این مطالعه، ابزار ارزیابی تدوین شده، برای ارزیابی محیط این مراکز کارایی مطلوبی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارگونومی، مرکز پیش دبستانی، کاربر محور، روایی، پایایی
عنوان انگلیسی
Design of an Ergonomics Assessment Tool for Playroom of Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Children’s interaction with the environment considerably influences their growth. To create an environment that guarantees growth and development of children’s skills, children’s characteristics should be considered in selecting facilities, design, and setting of child-related environments. Proper tools should be used to study the compliance of the current design of playrooms in preschool centers with the criteria of user-centered design. The research objective was to design a tool for ergonomic assessment of preschool playrooms with a cooperative approach. Methods: In this descriptive-analytical research, after reviewing the resources and visiting the place, the preliminary items of the assessment tool were extracted. Afterwards, a 43-item assessment tool was developed through group sessions attended by experts and personnel of preschool centers. The validity of the tool was assessed through content and face validity assessment tests. Reliability of the test was measured by test-retest. The data were analyzed by Excel 2010 and SPSS15. Results: Research results indicated that 7 of the 43 items had low content validity and needed to be rejected. The calculated content validity index of the final version was 72.9, which was acceptable. During the content validity assessment, minor changes were made to two items. Results of the reliability also showed that this tool is repeatable with ICC=0.99 Conclusion: Considering the research results, the proposed assessment tool is properly efficient in assessing the environment of preschool centers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پریسا عزیزآبادی فراهانی | parisa azizabadi farahani
department of ergonomics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حمیدرضا مختاری نیا | hamidreza mokhtarinia
department of ergonomics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
رضا اسکویی زاده | reza osqueizadeh
department of ergonomics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://ptj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-303-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/286/article-286-421971.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات