این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۵۸-۶۳

عنوان فارسی بررسی نگرش معلمین شاغل در دبستان های شهر کاشان در مورد چگونگی رفع نیازهای جسمی کودکان دوره ابتدایی در سال ۱۳۷۹
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از نگرانی های جامعه نیازهای جسمی افراد بویژه در سنین رشد است و با توجه به اهمیت نقش معلم و تامین نیازهای جسمی کودکان و عدم اطلاع از وضعیت آن در این منطقه و به منظور تعیین نگرش معلمین نسبت به رفع نیازهای جسمی کودکان و عوامل مرتبط با آن این تحقیق در مورد معلمین دوره ابتدایی در سال 1379 انجام گرفت.مواد و روش ها: تحقیق به روش مقطعی روی کلیه معلمین ابتدایی مدارس کاشان در سال 1379 انجام شد و نگرش با طیف لیکرت با 22 گویه در زمینه نیازهای جسمی و 12 گویه در مورد اطلاعات دموگرافیک مورد بررسی قرار گرفت و از آنان درخواست شد تا یکی از گزینه های کاملا موافق، موافق، مخالف و کاملا مخالف را انتخاب نمایند. عوامل مرتبط شامل سن، جنس، تجربه، تاهل، تعداد فرزندان، وجود مربی بهداشت، وجود فرزند در دوره ابتدایی و ارجاع کودک بود. کسب امتیاز در زیر معدل به عنوان نگرش منفی و بالای آن نگرش مثبت تلقی گردید.یافته ها: از 507 مدرسه ای که مورد بررسی قرار گرفتند نگرش در مورد رفع نیازهای جسمی در 42% موارد منفی بود و عواملی چون سن، تجربه، تاهل و تعداد فرزندان، وجود مربی بهداشت و فرزند دوره ابتدایی در خانواده بر نگرش موثر نبود و فقط با جنس و ارجاع کودک ارتباط معنی دار داشت.نتیجه گیری و توصیه ها: نگرش مثبت معلمین در مورد رفع نیازهای جسمی دانش آموزان دوره ابتدایی تقریبا کمی از نصف بیشتر بود و تحقیقات دیگر در زمینه بهینه سازی نگرش از طریق آموزش و افزایش آگاهی معلمین در مورد رفع نیازهای جسمی کودکان دوره ابتدایی پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، معلم، نیاز جسمی، دوره ابتدایی

عنوان انگلیسی Teachers’ attitude towards primary school students’ physical needs
چکیده انگلیسی مقاله Background: Individuals’ needs especially during the growth period is a matter of worry, for which, teachers are considered to be an inseparable part. The present study was conducted to draw teachers’ attitude towards primary school students’ physical needs in Kashan in 2000.Materials and Methods: For this cross sectional study, teachers’ of primary schools in Kashan were selected. Their attitude as well as demographic characteristics was surveyed. Associated factors were considered as below: Age, sex, experience, marital status, number of children, having a primary school-aged child and child referral. Scores that were below the mean were considered as negative attitude whereas those above the mean value were positive attitude.Results: Of 507 schools, 42% have shown negative attitude towards physical needs. Age, experience, marital status and number of children have not shown any association with teachers’ attitude, however, there was a significant correlation between sex and child referral with their attitude.Conclusion: Positive attitude towards the students’ physical needs was relatively low. Further studies with special emphasis on improvement of attitude through educational programs are strongly recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude, Teacher, Physical need, Primary school

نویسندگان مقاله معصومه حسینیان | masoume hoseinian
department of health management nursing, kashan university of medical sciences, kashan, iran
کیلومتر 5 جاده راوند، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

سید غلامعباس موسوی | sayed gholam abbas mousavi


محمد رضا شریف | mohamamd reza sharif


زهرا خادمی | zahra khademi



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-302&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات