این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۵، شماره ۴۳۶، صفحات ۷۶۳-۷۶۹
عنوان فارسی
بررسی و مقایسهی تأثیر روش آموزشی چهره به چهره و روش خودآموز در ارتقای سطح آگاهی زنان باردار در مورد زردی نوزادی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش بهداشت زیربناییترین اقدام در ارتقای سطح بهداشت و سلامتی جامعه محسوب میگردد که به روشهای مختلفی انجام میشود. این مطالعه با هدف مقایسهی تأثیر روش آموزشی چهره به چهره و روش خودآموز در ارتقای سطح آگاهی زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر اصفهان در مورد زردی نوزادی انجام شد. روشها: در یک مطالعهی کارآزمایی میدانی، 100 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر اصفهان در سال 1395 به روش تخصیص تصادفی در دو گروه 50 نفره توزیع شدند. در گروه اول، جزوهی حاوی مطالب آموزشی در مورد زردی نوزادی جهت مطالعه به مادران تحویل شد و در گروه دوم، همان مطالب به شیوهی چهره به چهره آموزش داده شد. سطح آگاهی دو گروه در قبل و بعد از آموزش، با استفاده از پرسشنامهی ویژهی زردی نوزادی بررسی و مقایسه گردید. یافتهها: میانگین تغییرات نمرهی آگاهی در گروه خودآموز 00/1 ± 06/5 و در گروه چهره به چهره 40/1 ± 10/10 بود و اختلاف قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه معنیدار بود و تغییرات نمرهی آگاهی در مورد زردی نوزادی گروه آموزش چهره به چهره بیشتر بود (008/0 = P). نتیجهگیری: به کارگیری شیوهی آموزشی چهره به چهره، تأثیر بیشتری در ارتقای سطح آگاهی زنان دارد. از این رو، ضمن توصیه به تلاش در جهت ارتقای سطح آگاهی زنان از طریق آموزش چهره به چهره، توصیه میگردد مطالعات بیشتری در این زمینه انجام گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زردی نوزادی، آگاهی، آموزش،
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effect of Face-to-Face and Self-Education Methods on Promotion of Awareness of Neonatal Jaundice among Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Health education is the most essential activity in health promotion; several methods are used for health promotion. This study aimed to compare the effect of face-to-face and self-education methods on promotion of awareness of jaundice among pregnant women. Methods: In this field trial study, 100 pregnant women were selected from Isfahan City health centers, Iran, during 2015-16 and randomly divided in to two groups educated about jaundice using face-to-face and self-education methods, respectively. Awareness level was evaluated before and after intervention and compared between the two groups. Findings: The mean changes of awareness level in the self-education and face-to-face groups were 5.06 ± 1.00 and 10.10 ± 1.40, respectively; change in the scale of awareness of jaundice in face-to-face group was statistically higher (P = 0.008). Conclusion: Applying face to face method is more effective for promotion of health awareness. So, using this method is recommended for improvement of awareness level among pregnant women. More studies are recommended in this field.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Jaundice,Awareness,Education
نویسندگان مقاله
محسن جاری | mohsen jari
استادیار، گروه اطفال، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
سعیده زارعی محمودآبادی | saeedeh zarei mahmoodabadi
دانشجوی پزشکی، کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/8037
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-423011.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات