این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
Journal of Research and Health
، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۱۰۱۲-۱۰۲۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش کنترلتکانه برافسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله
اختلالات افسردگی و اضطرابی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در جمعیت عمومی هستند که به گونهای بحرانی افزایش یافته است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی، آموزش کنترل تکانه بر افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. موادوروشها: روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری پژوهش شامل مادران با فرزندان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. از این تعداد 8 شرکت کننده در گروه آزمایش و 8 شرکت کننده در گروه کنترل به روش نمونهگیری تصادفی مبتنی بر ملاک ورود انتخاب شدند. ارزیابی روانی شامل مصاحبه بالینی بر طبق DSM-5 ، مقیاس پرسشنامه اضطراب بک (1988)و ویراست دوم پرسشنامه افسردگی بک(2000) بود. کنترل تکانه طی 8 جلسه(هفتهای 2 جلسه) 90 دقیقهای در مورد گروه آزمایش انجام شد و به گروه کنترل، آموزشی داده نشد. نمرات پیش آزمون، پسآزمون و پیگیری3 هفتهای بعد از دوره آموزش در مورد هر دو گروه، دادهها به کمک آمارههای توصیفی و آزمون تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند. یافتهها: نتایج به دست آمده حاکی از تاثیر درمان کنترل تکانه بر کاهش اضطراب و افسردگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود که اثربخشی این درمان در دوره پیگیری نیز حفظ شد، بنابراین درمان گروهی کنترل تکانه بر درمان اضطراب و افسردگی شرکت کنندگان موثر بوده است. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج این پژوهش و تحقیقات قبلی، برنامه درمان کنترل تکانه میتواند جزء برنامه-های مداخلاتی در سطوح گروههای بیماران اختلالات خلقی در مراکز مشاوره و بیمارستانهای عمومی قرار گیرد و سلامت روان بیماران مبتلا به اختلالات جسمی را ارتقاء دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تکانه، کنترلتکانه، افسردگی، اضطراب، اختلال هماهنگی رشدی.
عنوان انگلیسی
Effect of impulse control training on depression and anxiety mother of children with developmental coordination disorders
چکیده انگلیسی مقاله
Caring of children with psychiatric disorders have significant impact on caregivers especially mothers. So aim of this study was to investigate efficacy of impulse control training on depression and anxiety in mothers of children with developmental coordination disorders (DCD). The study is quasi-experimental by using pretest and posttest with control group. The study population consisted of mothers and children with developmental coordination disorder in rehabilitation clinics in the Hamedan city. Of these 16 participants assigned to experimental and control groups were selected by convenience sampling. Psychological evaluation includes clinical interviews, according to the America Psychological Association and DSM-V Beck Anxiety Inventory (BDI-II) and Beck Depression Inventory (BAI). Impulse control was done according to Spray treatment protocol in the experimental group with 8 sessions of 90 minutes and the control group received no training. Scores of pretest, posttest and follow-up of 3 weeks after training in both groups were analyzed. Results showed that treatment of impulse control in reducing anxiety 8.71 and depression 10.46 in experimental group was effective in comparison of control group that efficacy of this treatment was maintained during follow-up. So the treatment of impulse control has been effective in the treatment of anxiety and depression. According to results of this study and previous researches impulse control treatment program can be program of interventions for depression and anxiety disorders and can promote mental health in patients with psychiatric disorders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Depression, Anxiety, Developmental Coordination Disorders
نویسندگان مقاله
نرگس زمانی | narges zamani
دانشگاه ازاد
ذولفقار آبیار | zolfaghar abyar
حسین جنابادی | hossein jenaabadi
سعید زمانی | saeed zamani
نشانی اینترنتی
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1018-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-423127.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاربردی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات