این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۴، شماره ۵۱، صفحات ۳۳-۴۴
عنوان فارسی
بازنمایی تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی در عصر پستمدرن با رویکرد انتزاعی – مینیمالیسم
چکیده فارسی مقاله
واقعه شام آخر حضرت مسیح همواره به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای آیین مسیحیت مورد توجه بوده است. هنرمندان بسیاری این واقعه را نقاشی کردند که از میان آنها مهمترین و شناخته شدهترین اثر، نقاشی دیواری شام آخر لئوناردو داوینچی در صومعه سانتا ماریا دله گراتسیه است. اهمیت این نقاشی به حدی است که در دوره معاصر نیز بازخوانیهای جدیدی از این اثر شکل گرفته است. تصاویر متعدد بازنمایی شده شام آخر در دوره معاصر، بیانگر تغییرات مفهومی و محتوایی، ویژگی ها و مسایل جامعه معاصر است. هدف، مطالعه آثار بازنمایی شده از نقاشی شام آخر داوینچی در دوره پست مدرنیسم، با توجه به ویژگیها و شرایط زمانی این دوره است. محتوا و معانی در آثار بازنمایی شده از شام آخر تغییر کرده است. نمونههای بازنمایی شده بسیاری از شام آخر داوینچی وجود دارد که در این پژوهش دو نمونه تصویر از وجه هنری (انتزاع-مینیمالیسم) مورد تحلیل و توصیف قرار گرفته است. جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر با استفاده از روش اسنادی-کتابخانهای است و در نهایت به تحلیل و توصیف تصاویر، که ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی جامعه را برای مخاطب بازنمایی میکنند پرداخته میشود. در حقیقت تصاویر ابژههای فرهنگی معاصر هستند که مفاهیم جدیدی را بیان میکنند. نوع بیان متفاوت است اما معانی مانند معنویت، تقدس به واسطه وجود نشانههایی در هر دو اثر بیان شده است. بنابراین یک اثر هنری جاودان، با قرار گرفتن در بافت های موقعیتی گوناگون معانی جدیدی را خلق میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شام آخر، بازنمایی، پست مدرنیسم، لئوناردو داوینچی،
عنوان انگلیسی
Representation of The Last Supper by Leonardo da Vinci in the Postmodern Era Using the Abstract-Minimalism Approach
چکیده انگلیسی مقاله
The Event of the Last upper of Jesus Christ has always been considered as one of the most important events in Christianity. Many artists have addressed this event in their artwork; the most important and best-known representation of this event was addressed in Leonardo da Vinci’s The Last Supper fresco that is displayed in the monastery of Santa Maria delle Grazie. The importance of this painting emerges from the fact that new readings and interpretations of this work have been made even in the contemporary era. Multiple images represented have The Last Supper in the contemporary era, with changes in the concept and content according to the features and the problems of contemporary society. The goal here is to study the represented works of Da Vinci’s The Last Supper in the era of postmodernism by following the period’s characteristics and conditions of this time. The content and meanings of the represented works of the Last Supper have changed. There are many represented examples of da Vinci’s The Last Supper of which, in this study, two sample images of artistic means (abstract-minimalism) have been analyzed and described. Data in this study has been collected by using documentations from the library, and finally, the images which represent the cultural aspects and the features of the society for audiences have been analyzed and described. In fact, these images are contemporary cultural objects which express new concepts. The word-types used were different, but meanings such as spirituality and holiness have been expressed by several signs in both works. By placing a timeless work of art in different positional contexts, therefore, new meanings are created.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهسا السادات بحرینیان | mahsa sadat
دانشجو کارشناسی ارشد پژوهش هنر
ایمان زکریایی کرمانی | zakariaee kermani
مدیر گروه کارشناسی و کارشناسی ارشد صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان - مدیر گروه سنت ها و مفاخر فرهنگی هنری پژوهشکده هنرهای سنتی-اسلامی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
احسان آقابابایی |
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_49454_eeee463debdcf5cfd5105947bd9f351d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-423532.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات