این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۴، شماره ۵۱، صفحات ۶۱-۷۰
عنوان فارسی
تحلیل بازتاب نقاشی در جامعه قرن ششم هجری با نگرش به آثار نظامی گنجوی
چکیده فارسی مقاله
شعر روایتی زیبا از تاریخ است و مردم و جوهر زندگی آنها مایه و الهامبخش شاعر است. یکی از ارکان استوار شعر فارسی در ادبیات ایران، «نظامی» است. شاعری که بارتاب واقعیت اجتماعی زمانه یکی از خصوصیات شعر اوست. بررسیها نشان میدهد نظامی به موضوعاتی لبریز از مایههای واقعیت و بیانگر حقیقت و عینیّت زندگی پرداخته و آثارش منابعی گرانقدر برای شناخت جامعه دوران او از منظرهای گوناگون به خصوص هنر نقاشی است. هدف از این پژوهش، دستیابی به اطلاعاتی جدید در زمینه هنر نقاشی در قرن مذکور و در جستجوی پیدا کردن این پرسش است که اشعار نظامی چه بازتابی از هنر نقاشی در جامعه قرن ششم ه.ق دارند. فرضیه پژوهش حاضر این است که «مضامین اشعار نظامی ملهم از کردار اجتماعی وی و متأثر از مسایل زندگی است و این میتواند بهصورت غیرمستقیم اطلاعات مفید و کارآمدی را درباره موارد مختلف از جمله هنر نقاشی در جامعه قرن ششم در اختیار پژوهشگر قرار دهد». چهارچوب نظری استفاده شده نیز نظریه بازتاب در جامعه شناسی هنر است که معتقد است هنر آیینه جامعه و منعکس کننده ویژگیهای آن است. روش تحقیق، تحلیل محتوا و شیوه جمع آوری اطلاعات، کتابخانهای شامل مطالعه آثار نظامی شاعر مطرح در قرن ششم هجری بود. همچنین مطالعه کتابهایی که درباره سبکشناسی و مضامین آثار شاعر مذکور نگاشته شده و کتابهای مرتبط با تاریخ نقاشی ایران ، نشریات و ... است. بررسیها نشان داد که نقاشی در جامعه قرن ششم ه.ق با شیوههای مختلف از جمله پیکرنگاری، کشیدن پرتره افراد بر روی کاغذ، نقاشی دیواری، نقاشی روی پارچه و موارد دیگر در جامعه قرن مورد مطالعه وجود داشته است. همچنین تأثیرات روانشناسانه رنگها در این روزگار شناخته شده بود. شاعر در اشعار خود دو نوع نقاشی واقعگرایی و قراردادی را بهصورت دو سبک مجزا نشان داده است و بین نقاشی که عین تصویر فرد کشیده میشود و نقاشی نمادین از چهره، تفاوت قائل شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقاشی، شعر، نظامی، قرن ششم هجری، نظریه بازتاب،
عنوان انگلیسی
Analyses of the Reflection of Painting in the Opuses of Nezami Ganjavi (12th century AD)
چکیده انگلیسی مقاله
Poem is a beautiful narration of history, and the poet takes it from people and their life essence. In Persian literature, "Nezami" is one of the strongest pillars in storytelling and lyrics. His poems are nothing but the social reality of his era. This research is trying to find the answer to this question that how the art of painting in society of 12th century ad is reflected in the poems of Nezami? The theoretical framework used in this research is the reflection theory in sociology of art. This theory is based on assumption of art as the mirror of society and reflector of its characters. The research methodology used in this research is library and the technic which is used is content analyses. The aim of this research is reaching to new information in the field of painting in aforementioned century. It is hypothesized that "the concepts of Nezami’s poems was taken from the social attitude of his era and was affected by life issues, and this could indirectly give useful information about various things to the researcher, including art of painting in society of 12th century ad". The method of this research is content analysis and the data collection method was through library and included studying Nezami’s works in 12th century. Studying books which are written about stylistics and themes of Nezami’s works and related works to the art history of Iran, publications, etc. has also done.After a short orientation with the life and opuses of the poet, the information attributed to painting in opuses that existed in art history studied and some examples of Nezami’s poems which are a reflection of painting in the society investigated. The investigations demonstrated that the painting in 12th century’s society has existed in various methods including iconography, drawing portraits on paper, mural, painting on cloth, etc. also the psychological effects of colors was known in this era. The poet has illustrated two types of realistic and conventional painting as two different styles, and has made a difference between a painting that is painted exactly alike the face and a symbolic painting of it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Painting, Poem, Nezami, 12th century ad, Reflection theory
نویسندگان مقاله
مریم خرمی |
مینو خانی |
استاد دانشگاه
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_49460_6804a567ed30aa08b9fb1e4c7aa8368f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-423534.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات