این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تأملات فلسفی، جلد ۷، شماره ۱۸، صفحات ۳۷-۷۴

عنوان فارسی گذار از شکاکیت و ضرورت تفسیر متافیزیکی از امر مطلق در فلسفه هگل
چکیده فارسی مقاله هگل در جای جای فلسفه خویش از امر مطلق، روح مطلق و ایده مطلق سخن می‌گوید و از آن به بنیان وحدت هستی و معرفت و مفهوم و واقعیت یاد می‌کند. اما نزاعی کلیدی در تفسیر حقیقت این امر شکل می‌گیرد: آیا مقصود هگل از امر مطلق، حقیقتی هستی‌شناسانه و بنیانی برای تبیین واقعیت عینی است (تفسیر متافیزیکی) یا آنکه اشارات او به امر مطلق، صرفاً تأکید بر اطلاق خودانگیختگی سوژه در مواجهه با جهان خارج است (تفسیر غیرمتافیزیکی). این مقاله با بیان نحوه تکوین جدایی هستی و معرفت در عصر جدید به روایت هگل و نیز بازخوانی دوگانه شیء فی‌نفسه و آگاهی در فلسفه کانت، نشان می‌دهد که هر یک از تفاسیر شکل‌گرفته از فلسفه هگل، چه دریافتی از جهت‌گیری هگل به فلسفه کانت دارند. سپس با بررسی دقیق انتقادات هگل به فلسفه کانت، نشان داده می‌شود که امر مطلق برای هگل بنیانی برای تبیین واقعیت عینی است. لذا بدون پذیرش تفسیری هستی‌شناسانه از امر مطلق، تبیین هگل نافرجام خواهد ماند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مطلق، سابژکتیویسم، ایدالیسم متناهی، آگاهی نامشروط،

عنوان انگلیسی Refutation of Skepticism and Necessity of Metaphysical Interpretation of Absolute in Hegel’s Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله Hegel has frequently used the Absolute and its synonyms such as absolute spirit and absolute idea and refers to them as the foundation of the unity of being and knowledge or concept and reality. But there are two main approaches in interpretation of absolute: Is absolute a metaphysical entity that describes the structure of reality (metaphysical interpretation) or refers to absolute spontaneity of the subject (non-metaphysical interpretation). By reviewing the formation of separation of being and knowledge (skepticism) in the modern age and the dichotomy of knowledge and thing in itself, this paper shows the conception of each interpretive approach about the reception of Hegel's from Kant Philosophy. After careful examination of Hegel's criticism of Kant's philosophy, it is shown that Hegel's absolute is the foundation for explaining the objective reality. So without accepting the metaphysical interpretation, Hegel explanation will be unsuccessful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی زالی |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید حمید طالبزاده | seyed hamid طالبزاده
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات