این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تأملات فلسفی، جلد ۷، شماره ۱۸، صفحات ۱۸۱-۲۰۶

عنوان فارسی ارتباط نفس و بدن از دیدگاه ابن میمون و اسپینوزا
چکیده فارسی مقاله در تفکر یهودی آدمی موجودی مرکّب از نفس و بدن است. موسی بن میمون ضمن تأثیرپذیری از اندیشمندان پیش از خود، خصوصاً ارسطو و ابنسینا، معتقد شد نهتنها انسانها بلکه تمامی مخلوقات عالم مادی- اعم از حیوانات، نباتات، مواد معدنی، افلاک و ستارهها ـ دارای دو بُعد متمایز بوده و از ماده و صورت ترکیبشدهاند؛ اما ازنظر اسپینوزا جدایی و مباینتی بین جسم و روح نیست و این دو، دو جنبه مختلف حقیقتی واحد هستند که باطن آن روح و ظاهر آن جسم است؛ یعنی هر موجودی، مرکب از روح و جسم است. هر دو فیلسوف یهودی، تمایز جوهری نفس و بدن را رد کرده ولی در تبیین رابطه آن دو، ابن میمون معتقد به تأثیر و تأثر متقابل نفس و بدن است؛ درحالیکه اسپینوزا رابطه میان آنها را همانند ارتباط تصورات با ذهن میداند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نفس، ثنویت گرایی، عقل فعال، عقل مفارق، تصورات تام،

عنوان انگلیسی The relationship between soul and body according to Maimonides & Spinoza
چکیده انگلیسی مقاله In Jewish thought, the human being is composed of body and soul. Maimonides while influenced by earlier scholars, Especially Aristotle and Avicenna, Believes that not only humans, but all creatures in the material world - Including animals, plants, minerals, spheres and stars - Has two distinct dimensions And are composed of matter and form; But from Spinoza's view No separation and inconsistent between body and soul; These two, are two different aspects of a single reality, Its inner is the soul an its appearance is body; It means that every being, composed of spirit and flesh. Therefore, in view of Maimonides the essence of man is composed of matter and form. Both Jewish philosophers rejected the substantial distinction of soul and body. But in explaining the relationship between the two, Maimonides believed their mutual affect and is affected of body and soul; while Spinoza Knows the relationship between them as relationship between the mind and the ideas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس فنی اصل |
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

یوسف نوظهور |
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

مرتضی شجاری |
استاد گروه فلسفه دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://phm.znu.ac.ir/article_27159_d57c263fee90a779cc83c988a16c895e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات