این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
تأملات فلسفی
، جلد ۷، شماره ۱۸، صفحات ۲۴۱-۲۶۸
عنوان فارسی
کارکردهای تفکر نقدی در اخلاق از منظر آر. اِم. هِر
چکیده فارسی مقاله
آر. اِم. هِر، فیلسوف اخلاق معاصر، بر این عقیده است که برای پاسخگویی به پرسش های اخلاقی، ما نیازمند تفکیک دو سطح از یکدیگر هستیم. سطح تفکر شهودی و سطح تفکر نقدی. از نظر هِر، سطح تفکر شهودی، دارای اصول بسیار سادهای می باشد که افراد بصورت منفعلانه در تربیت اخلاقی آموخته اند. لیکن به علت تنوع موقعیت ها، و شرایط منحصر به فردی که افراد در طول زندگی با آن مواجه می شوند، تفکر شهودی کارکردی ندارد. با این اوصاف، فرد باید وارد عرصۀ تفکر نقدی شود. ورود به سطح تفکر نقدی، فاعلان اخلاقی را در تصمیم گیری ها، به عنوان عاملی فعال و به سوی خلاقیت توأم با عقلانیت، رهنمود می نماید. از کارکردهای درخور تفکر نقدی، می توان به حل معضلات اخلاقی، اصلاحات اخلاقی در جامعه، پرهیز از نسبیت گرایی در اخلاق، واقعیت پذیری وتن دادن به محدودیت معرفت انسان، اصلاح توصیهگرایی و آشتی میان مکاتب فایده گرایی و وظیفه گرایی، اشاره نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Functions of critical thinking in ethics in R. M. Hare's opinion
چکیده انگلیسی مقاله
R. M. Hare the contemporary moral philosopher believes that to meet the moral questions we need to distinguish two levels :they are the level of intuitive thinking and critical thinking. In Hare's opinion, the level of intuitive thinking, has simple principles that people have learned just passively in their moral education. However, due to a variety of unique situations that people face in life, intuitive has no real usage. Despite of this fact, one should enter the field of critical thinking. Entry-level critical thinking, moral actors in decision-making, creativity, are guided by rationality. In critical thinking, the ability to solve ethical dilemmas, moral reform in society, avoiding relativism in ethics, accepting truth and acceding the limits of human knowledge, reform-oriented recommendations and reconciliation between utilitarianism and task-oriented schools can be referred as noticeable functions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی زارع گنجارودی | zare گنجارودی
مدرس معارف دانشگاه
ربابه منافی |
مدرس معارف
مهدی زمانی |
دانشیار فلسفه دانشگاه پیام نور اصفهان
نشانی اینترنتی
http://phm.znu.ac.ir/article_27161_415554bb13a9d387fbff53f8603004b2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات