این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۲۵
عنوان فارسی
سیاستگذاری تولید محصولات نمایشی در تلویزیون ایران با محوریت خانوادۀ اسلامی
چکیده فارسی مقاله
متأسفانه در عصر کنونی نهاد خانواده، بهمنزلۀ اصلیترین رکن جامعه، دچار تزلزل شده است. ارائۀ الگوی مناسبی از خانواده اسلامی از طریق محصولات نمایشی تلویزیون میتواند گرهگشا باشد. مقالۀ حاضر به دنبال ارائۀ سیاستهای محتوایی نمایش مطلوب خانواده در محصولات نمایشی تلویزیون برمبنای سبک زندگی اسلامی است. این پژوهش در دو مرحله انجام شده است. ابتدا، محتوای 7 عنوان کتاب (شامل 21 جلد)، در حوزۀ خانواده اسلامی، به روش تحلیل محتوای کیفی، بررسی شد. نتیجه، بهدستآمدن 725 کد در زمینۀ ویژگیهای خانواده اسلامی بود که پس از مقولهبندی الگوی جامع خانواده در اسلام، در سه محور اصلی «دیدگاههای نظری اسلام درباره خانواده»، «راهکارهای عملی تحکیم خانواده» و «عوامل تزلزل خانواده» ارائه شد. در مرحلۀ دوم، با طراحی سؤالاتی برآمده از الگوی احصائی در گام نخست، با استادان و کارشناسان 4 حوزۀ مدیریت و سیاستگذاری، خانواده و سبک زندگی اسلامی، تولید تلویزیونی و ارتباطات، که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شد. نتیجه در دو بخشِ ارزیابی کارشناسان از وضعیت کنونیِ نمایش خانواده در تلویزیون و سیاستهای پیشنهادی برای بازنمایی خانواده ارائه شد. این سیاستها در دو بخش ارائه شد. بخش نخست، با عنوان «اهداف، محورها و اولویتها» شامل 7 مقوله «تشکیل خانواده و ازدواج»، «ترسیم جایگاه اعضای خانواده»، «اقتصاد خانواده»، «محیط مطلوب حاکم بر خانواده»، «صلۀ رحم»، «وظایف اعضای خانواده» و «مقابله با عوامل تزلزل خانواده» و 23 زیرمقوله است. بخش دوم نیز، با عنوان «سیاستها و ضوابط محتوایی»، شامل 35 گزارۀ محتوایی درخصوص بازنمایی مطلوب خانواده اسلامی در محصولات نمایشی است که بهطور دقیق و مصداقی به بایدها و نبایدهای محصولات نمایشی میپردازند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Content Policies of Making Drama; Focusing on Islamic Family
چکیده انگلیسی مقاله
Family is the most important pivot of a society that paves the way of its prosperity or causes its misery; an institution currently and unfortunately lost its stability, with its referring to Islamic life style being its panacea. Therefore, it is useful to present a suitable pattern of Islamic family through show productions. To this end, the present study seeks to the content policies of the desired representation of Islamic life style of family within show productions. This study has been carried out in two stages. In first stage, the content of 7 books on Islamic family was counted all, through qualitative content analysis. The analysis in this stage resulted in 725 codes classified in 93 concepts and 12 categories, and finally presented as the comprehensive pattern of Islamic family with 3 axes: theoretical perspectives of Islam on family, practical solutions for strengthening family, and family instability factors. In the second stage, with the questions designed out of the pattern obtained in the first stage, the experts and professors in 4 areas, namely management and policy making, family and Islamic life style, TV production, and communication science were interviewed. The interviewees were selected through purposeful sampling and the interview itself was conducted in a semi-structured form. The results obtained from the interviews were codified and categorized. Finally, the results of the study were presented in two parts. The first part titled as “objectives, axes, and priorities” included 7 categories namely, “marriage and making family”, “outlining the position of family members”, “the economy of family”, “the desired environment ruling on family”, “visiting relatives”, “the duty of family members”, and “dealing with family instability factors”. The second part also titled as “content policies and rules” included 35 content propositions concerning the desired representation of family in show products under Islamic life style.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا تقوی پور | mohammad reza
کارشناس ارشد مدیریت رسانه و پژوهش گر مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان صدا و سیما
محسن اسماعیلی |
دانشیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
سیاوش صلواتیان |
استادیار دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صدا و سیما (Iran broadcasting university)
نشانی اینترنتی
http://jwica.ut.ac.ir/article_62763_0bde1095d27d947e71e9d1b0dacbc0ec.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-423831.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات