این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
فقه و مبانی حقوق اسلامی
، جلد ۴۹، شماره ۲، صفحات ۲۱۳-۲۳۰
عنوان فارسی
شهرت و جبران ضعف سند: نگاهی به دیدگاه وحید بهبهانی (۱۱۱۷-۱۲۰۵ق)
چکیده فارسی مقاله
فقه امامی در طول تاریخ خود همواره با این واقعیت مواجه بوده که گاه حدیثی ضعیف السند مستند فتوای فقیهان بوده یا اصحاب به چنین حدیثی عمل کردهاند. این پدیده بحثی چالشی در میان فقیهان در پی داشته است مبنی بر اینکه آیا شهرت میتواند جبرانکنندۀ ضعیف سند حدیثی باشد؟ همۀ فقیهان امامی در این باره همنظر نیستند. از منظر برخی فقیهان، «شهرت» میتواند ضعف سندی حدیث را جبران نماید و اعتباربخش آن باشد. به نظر این فقیهان، اِعراض اصحاب در عمل به حدیثی هرچند صحیح السند در بیاعتباری آن مؤثر است. درمقابل، آن دسته از فقهایی که حجیت شهرت یا بعضی شاخههای آن را نپذیرفتهاند، با قاعدۀ «جبران ضعف سند با شهرت» مخالفت کردهاند. وحیدبهبهانی از فقیهان بزرگ اصولی است که به برخی گونههای آن در جبران ضعف سندی حدیث تمسک جسته است. او شهرت عملی ـ به شرط موافقت با اصول و قواعد کلی و مسلّم ـ و فتوایی را هرچند مأخوذ از فتاوای فقیهان متأخر باشد در جبران ضعف سندِ حدیث پذیرفته، اما شهرت رواییِ صرف راعامل جبران ضعف سند نمیداند. وی همچنین معتقد است همانگونه که اِقبال عملی اصحاب، ضعف یک روایت را جبران میکند و سبب اعتبار روایت میشود، اِعراض اصحاب از یک روایت نیز موجب سستی آن میگردد.این نوشتار تلاش دارد تا با اشارهای گذرا به طیفهای مختلف فقیهان در مسألۀ «شهرت» و امکان جبران ضعف سند حدیث با استناد به آن، به تفصیل دیدگاه وحیدبهبهانی را در این باره مطرح نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حدیث ضعیف، ضعف سندی، شهرت، جبران ضعف سند، وحید بهبهانی،
عنوان انگلیسی
Reputation and Compensate Weak Hadith: Study of Wahid Behbahani’s view
چکیده انگلیسی مقاله
Imāmī jurisprudence in its history has always faced with the fact that jurists have sometimes issued a fatwa relying on a weak hadith or acted based on such kind of hadiths. This discussion has been always followed by an argumentative challenge among them as to whether the reputation can compensate for the weak sanad (chain of transmission) of a hadith. All Imāmī jurists are not of the same opinion about it; according to some, "reputation" can compensate for a weak hadith and validate it. According to these jurists the companions’ (aṣḥāb) refusal to act as per a hadith, would be effective in its invalidity, even if it had a reliable sanad. In contrast, those jurists who have not accepted the authority of the reputation or some of its branches have opposed the principle of "compensation of weak hadith by reputation". Wahīd Behbahānī is one the great jurists who has resorted to some forms of compensation of weak hadith. He has accepted practical reputation – on the condition of conformity with the general and indisputable principles – and popularity of fatwa, although adopted from the fatwas of contemporary jurists, as compensation of weak sanad, but he does not regard mere reputation a factor for compensation of weak sanad. He also believes that as the practical approval of companions compensates the weakness of a hadith and validates it, so also refusal of a hadith by the companions would cause its weakness. Reviewing the various groups of jurists on the question of "reputation" and the possibility of compensation for the weak hadith according to the reputation, this paper attempts to present Behbahānī’s views on this issue in details.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید باقری |
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jjfil.ut.ac.ir/article_62575_9d02f5f4fee73753727eec43ffb88d93.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1015/article-1015-424557.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات