این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۸، صفحات ۷-۲۷
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی سؤالهای پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بر اساس نظریه سؤال- پاسخ
چکیده فارسی مقاله
شرط اصلی استفاده از پرسشنامهها، روایی و اعتبار آنهاست. در این پژوهش، ویژگیهای روانسنجی سؤالهای پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بر اساس نظریه سؤال- پاسخ بررسی شده است. جامعه پژوهش، 576 نفر از مادران دانشآموزان دوره ابتدایی شهر تهران است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. این پژوهش، با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، تحقیق توصیفی بر اساس روشهای روانسنجی است. در برازش مدلهای نظریه سؤال- پاسخ با سؤالهای پرسشنامه و برآورد سطح دشواری و ضریب تشخیص پرسشها به تفکیک خرده مقیاسها، از بسته ltm وeRm در نرمافزار R استفاده شد. یافتهها نشان داد مدل پاسخ مدرج در مقایسه با مدل امتیاز پارهای، با سؤالهای پرسشنامه شیوههای فرزندپروری برازش بهتری داشته است. نتایج برآورد پارامترهای پرسش و منحنیهای ویژگی پرسش، نشان داد پرسشهای (17، 21 و 24) از شیوه فرزندپروری آزادگذار، پرسشهای (4 و 11) از شیوه فرزندپروری اقتدار منطقی و پرسشهای (12 و 18) از شیوه فرزندپروری استبدادی دارای میزان مطلوبیت پایینی بودهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Psychometrics Properties of the Items of Parenting Style Inventory according to Item-Response Theory
چکیده انگلیسی مقاله
The main condition for using questionnaires is their validity and reliability. In the present study, the psychometrics properties of questions of parenting style inventory have been examined according to item-response theory, among 576 mothers of elementary school students in Tehran. The sample was selected by means of Multi-stage cluster sampling method. This study, due to the nature of its subject and objectives, is a descriptive research based on psychometric methods. In fitting the IRT-model–based approach with the inventory items and estimating the level of difficulty and the coefficient of determination of items separated based on subscales, the ltm and eRm packages were employed in software R. Results showed that the graded response model is a better fit in comparison with partial credit model, with the questions of parenting style inventory. The results of the estimation of the items parameters and items characteristic curves showed the items 17, 21, 24 of the permissiveness parenting style, items 4, 11 of authoritative parenting style and items 12, 18 of the authoritarian parenting style have a low desirability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سپیده نیک زاد |
کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری- روانسنجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
اصغر مینایی |
استادیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
فریبا حسنی |
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_26966_06a9ba195f8f1cf97af04af83d95964e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-424773.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات