این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۸، صفحات ۹۱-۱۲۵
عنوان فارسی
نقش ویژگیهای اجتماعی و تحصیلی دانشآموختگان دبیرستانی استان هرمزگان در موفقیت آنان در آزمون ورودی دانشگاهها
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش، بررسی نقش ویژگیهای اجتماعی و تحصیلی دانشآموختگان دبیرستانی استان هرمزگان در موفقیت آنان در آزمون ورودی دانشگاهها بود. پژوهش توصیفی- تحلیلی و کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه: الف- دانشآموختگان[1] دبیرستانی استان هرمزگان که در سال 1393 و 1394 در آزمون سراسری شرکت کرده بودند؛ ب- مدیران[2]؛ ج- دبیران[3]. جامعه اصلی، دانشآموختگان دبیرستانی استان هرمزگان بودند که در دو سال 1393 و 94 در آزمون ورودی دانشگاهها شرکت کردهاند. نمونه گروه اول با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس و نمونهگیری دو گروه بعدی با روش تصادفی ساده به دست آمده است.ابزار پژوهش، پرسشنامههای پژوهشگرساخته واستاندارد بوده است. روایی محتوایی با نظر متخصصان تأیید شد و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ، عملکرد مدیران مقدار، 0.94 و برای عملکرد دبیران مقدار، 0.95 به دست آمده است. دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشاندهنده آن بود که: الف- شرکت در کلاسهای کنکور رابطه ضعیفی با موفقیت در کنکور دارد؛ ب- وضعیت اجتماعی- خانوادگی و آموزشی دانشآموختگان با موفقیت آنان در آزمون وردی دانشگاهها رابطه دارند؛ ج- نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که به ترتیب، مدت زمان مطالعه، عملکرد تحصیلی دورههای ابتدایی و دبیرستان، درآمد خانواده، سبک مطالعه و وضعیت خانوادگی بیشترین تأثیر را برای موفقیت در آزمون وردی دانشگاهها دارند. [1]. Graduated group [2]. School leaders group [3]. Teachers group
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Role of Social and Educational Characteristics of Hormozgan Province High School Students on Their Success in University Entrance Exam
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the role of social and educational characteristics of Hormozgan Province High school students on their success in the University entrance exam. This is a descriptive-analytical applied research. The statistical population includes three groups: a) High School Graduates of Hormozgan province b) High school principals of Hormozgan province. C) Teachers at the High schools of Hormozgan province. The first group has been selected through convenience sampling method and the other two groups through simple random Sampling. The research tools comprised standard and self-made questionnaires. Content validity was determined by experts and reliability was calculated based on Cronbach's alpha. Data were examined by way of correlational analysis and multiple regressions. The results showed that a) the participation in University entrance exam classes in hormozgan had an insignificant relationship with the success in the exam. B) The social, family and educational status had a significant relationship with the success. C) The regression showed that duration of study, educational background at elementary and high school levels, study style and family’s financial status are the factors which can predict the success in the entrance exam.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جمال سلیمی |
استادیار دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
حامد پاسالاری |
دانشجوی دکتری دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_26969_527e8344e45def3dff79efffbd692331.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-424776.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات