این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۸، صفحات ۱۶۹-۱۹۹
عنوان فارسی
مدل مفهومی شایستگیهای مورد انتظار از دانشجومعلمان در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بر اساس دیدگاه صاحبنظران
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، تبیین دیدگاههای صاحبنظران درباره شایستگیهای مورد انتظار از دانشجومعلمان در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بود. بدین منظور، با استفاده از رویکرد کیفی و راهبرد دادهبنیاد با 15 نفر از صاحبنظران حوزه برنامه درسی تربیت معلم که بر اساس نمونهگیری هدفمند از نوع موارد مطلوب شناسایی شدند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. روایی محتوایی سؤالهای مصاحبه را متخصصان تأیید کردند. دادهها با نرمافزار تحلیل کیفی مکس کیو دی آ نسخه 2007 طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش در قالب یک مدل مفهومی، چهار دسته اصلی شامل: شایستگیهای دانش موضوعی، دانش تربیتی، دانش تربیتی موضوعی و دانش عمومی را نشان داد. همچنین یافتهها نشان داد یک معلم شایسته باید بر دانش تخصصی لازم و کافی بهمنظور راهبری و استقرار تحول در زمینه آموزش مسلط باشد. او باید معلمی خردورز باشد که توانایی جستجوگری و پژوهشگری در رفع و حل مسائل را داشته باشد و بهمثابه کنشگر اجتماعی و مجتهد تربیتی در جریان تربیت فراگیران عمل کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شایستگی، معلم، برنامه درسی، دانشگاه فرهنگیان،
عنوان انگلیسی
The Conceptual Model of the Expected Competencies of Teacher-Students in Farhangiyan University according to Experts
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to explain experts’ points of view about the expected competencies of teacher- students in the curriculum of Farhangiyan University. To this end, using a qualitative approach and the discovery of grounded theory, with 15 people in the field of teacher training curriculum, which is based on purposive sampling of desirable cases, semi-structured interviews were conducted. Validity of interview questions was confirmed by experts. The analysis of the data, with qualitative analysis software MAX.Q.D.A 2007 has been made in three stages including open coding, axial and selection. Findings in form of a conceptual model, showed four main categories of competencies including: content knowledge, pedagogical knowledge, pedagogical content knowledge and general knowledge. Results showed that a competent teacher should be dominating on necessary and sufficient specialized knowledge to navigate and deploy developments in the field of education and must be rational so as to gain ability to conduct inquiry and research in resolving issues, and act as a social activist and a training master in the process of educating learners.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Competency, Teacher, Curriculum, Farhangiyan University
نویسندگان مقاله
پوران خروشی |
دکتری برنامه ریزی درسی
احمد رضا نصر اصفهانی | ahmad reza nasr esfahani
استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سید ابراهیم میرشاه جعفری | seyed ebrahim mirshah jafari
استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نعمت الله موسی پور |
معاون آموزشی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_26972_bc740e36a166077ee0ff0680a1b4ee63.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-424779.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات