این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۱۵
عنوان فارسی
رتبه بندی قطعات جاده های برونشهری با استفاده از ترکیب شاخص شدت تصادفات و ممیزی ایمنی
چکیده فارسی مقاله
یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در کشور تصادفات است به همین دلیل بررسی تصادفات و مشکلات ایمنی راهها از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. تصادف در اثر سه عامل انسان، راه و محیط اطراف و وسیله نقلیه ممکن است رخ دهدکه هریک از عوامل به تنهایی و یا مشترک با عوامل دیگر در وقوع آن سهم دارند. عامل راه و محیط اطراف با استفاده از شناسایی به موقع و رفع مشکلات قابل رفع است. ممیزی ایمنی مسیر در راستای رفع مشکلات عامل راه و محیط اطراف است. نقاط شناسایی شده در ممیزی ایمنی، به یک اندازه در بروز تصادف، جراحات و تلفات ناشی از آن نقش ندارند و برای تصمیمگیری مناسب و اصولی و بکارگیری راهکارهای موثر باید رتبه ریسک هر یک از نقاط و قطعهها مشخص شود. به این منظور در این پژوهش با در نظر گرفتن شش معیار تصادفات، وضعیت حفاظهای کناری، علایم عمودی، علایم افقی، وضعیت روسازی و تراکم دسترسیها یک الگوی گام به گام برای رتبهبندی قطعات یک راه برونشهری از لحاظ ایمنی ارایه شده است و در الگوی مذکور برای اولین بار 5 معیار ممیزی ایمنی و معیار تصادف انتخاب شده است. در مراحل گام به گام از روش بازدید میدانی و بررسی آمار تصادفات و روش شباهت به گزینه ایده آل استفاده شده است. به منظور اجرای الگو در یک محور برونشهری، راه اصلی دو خطه سنندج- کامیاران در استان کردستان به عنوان مطالعه موردی انتخاب شد و دلیل انتخاب محور مذکور تردد بالا، اهمیت و تصادفخیز بودن آن است. نتایج الگو نشان داد که پر ریسک ترین قطعات جاده نقاطی است که هم سابقه شدت تصادفات در آنها بیشتر است و هم عوامل با اهمیت ممیزی ایمنی مانند تراکم دسترسی و وضعیت روسازی در آنها وضعیت خوبی ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Ranking Pattern of Safety in Rural Road using a Combination of Accident Severity Index and Safety Audit
چکیده انگلیسی مقاله
Road crashes are one of main death causes in Iran. Therefore, studying accident records and roads’ safety problems are of significant importance. Human, environment and vehicles are three principal factors that may affect each crash individually or with others. The road factor is solvable by identifying and eliminating road troubles on time. The main goal in road safety audit is to solve environment and road problems. The detected points do not contribute to accidents and casualties equally. Thus, the points; risk level should be ranked in order to efficiently provide suggestions. A step-by-step method is introduced for road sections’ safety prioritization using 6 parameters of number of accidents, road side conditions, traffic signs, road markings, pavement status, and access point density. It’s the first time that five safety audit and accident factors are used in such models. Steps include field inspection, crash statistics analysis, expert interview, entropy, and TOPSIS. The case study is chosen as Sanandaj-Kamyaran road (Primary two-lane road) in Kordestan province due to its high traffic, importance and high number of accidents. The results reveal that the segments which are rich in accidental history and, also, suffer from important safety audit factors such as high intersection density and poor pavement quality, are of the highest risk.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی اسدامرجی |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نسیم نهاوندی |
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_49105_8b421abf5efcdfb2df33716c7b5ac5d9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-424997.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات