این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۶۵-۸۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر شمارشگر های معکوس بر ایمنی و کارآیی ترافیک در تقاطعات چراغ‌دار
چکیده فارسی مقاله  در این مقاله به بررسی تاثیر شمارشگر های معکوس تقاطعات چراغ دار از دو جنبه ایمنی و کارآیی ترافیک پرداخته شده است. پارامتر های تعداد تخلفات عبور از چراغ قرمز، نرخ زود شروع کننده، نرخ دیر ایست کننده و تعداد تصادفات جهت بررسی تاثیر آنها بر ایمنی ترافیک و پارامترهای سرفاصله اشباع ، نرخ جریان اشباع و تاخیر اولیه حرکت جهت بررسی تاثیر آنها بر کارآیی و ظرفیت تقاطع با مقایسه دو حالت شمارشگر معکوس روشن و خاموش مورد بررسی قرار گرفته اند. اطلاعات اولیه مورد نیاز از شش تقاطع واقع در شهرهای یزد و سیرجان با استفاده از تصاویر ویدوئی دوربین های نظارت تصویری استخراج و تجزیه و تحلیل شدند. مقایسه نتایج بین دو حالت شمارشگر خاموش و روشن نشان داد که تعداد تخلفات عبور از چراغ قرمز در حالت چراغ شمارشگر روشن بطور متوسط 16/1% کاهش یافته، تعداد تصادفات فاقد روندی مشخص بوده و نرخ زود شروع کننده جریان ترافیک در حالت شمارشگر روشن بطور متوسط 7/1% افزایش یافته است لکن آزمونهای آماری من- ویتنی در سطح اطمینان 95% نشان داد که تفاوت مشاهده شده برای این پارامترها به لحاظ آماری معنی دار نیست. بررسی تغییرات نرخ دیر ایست کننده ترافیک کل تقاطعات نشان داد که در حالت شمارشگر روشن این پارامتر به میزان34/2% کاهش داشته است و آزمون آماری من- ویتنی نشان داد که این تغییر به لحاظ آماری معنی دار بوده است. بررسی تاخیر اولیه شروع حرکت در مجموعه تقاطعات بررسی شده نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو حالت شمارشگر خاموش و روشن وجود دارد. در این رابطه، میزان تاخیر اولیه در حالت شمارشگر معکوس خاموش به میزان 8/22% بیشتر از حالت روشن مشاهده گردید . آزمون t برای مقایسه سرفاصله اشباع و نرخ جریان اشباع بین دو حالت شمارشگر روشن و خاموش، تفاوت معناداری را در تقاطعات مورد بررسی نشان نداد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation on the Effects of Countdown Timers on Safety and Performance of Traffic at Signal Controlled Intersections
چکیده انگلیسی مقاله This article reflects the findings of a study on the impacts of countdown timers on safety and performance of traffic at signal controlled intersections. Parameters such as late-stopping ratio, early start ratio, number of red light violations and number of accidents were examined to consider safety impacts of these timers. Additionally, saturation flow rate, saturation headway and start-up delay parameters examined to compare capacity and traffic performance at 6 signalized intersections located in the Yazd and Sirjan cities where the countdown timers where left on and then switched off. Data required for this purpose was provided from the video recordings of video surveillance cameras. Comparison between the timer on and off situations indicated that the number of red light violations reduced by about 1.16%, when the timer was on, the number of accidents showed no clear variation and early start ratio increased by about 1.7% when the timer was on. However, Mann-Whitney test based on a 95% Confidence interval showed that there was no significant difference between these two situations. Late-stopping ratio on average reduced by about 2.34% when the timer was on and Mann-Whitney test results showed that there was a significant difference between the two situations. . Investigation on start-up delay parameter indicated that there was a significant difference between the two situations. In this regard, start-up delay of all the intersections increased by about 22.8% when the timers were off. The t test for analyzing saturation headway and saturation flow rates indicated that there was no significant difference between the two situations. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی فلاح تفتی | fallah tafti
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

الهام احمدی سیروییه | ahmadi سیروییه
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_49112_2df6a7731c8e4b6db2236eba0489965b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-425000.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات