این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۰۵-۱۳۷

عنوان فارسی مدل برنامه‌ریزی مجدد حرکت قطارهای مسافری در شرایط مسدودی خطوط شبکه ریلی
چکیده فارسی مقاله رخداد حوادث و اختلالات پیش‌بینی نشده در شبکه‌های ریلی موجب افزایش زمان‌های تأخیر قطارها، کاهش ظرفیت بالقوه مسیر، افت قابلیت اطمینان و استواری برنامه زمان‌بندی می‌شود. مدیریت اختلال در راه‌آهن، شامل مجموعه روش‌هایی است که جهت مدیریت رخدادهای پیش‌بینی نشده‌ و کاهش انحراف از برنامه زمان‌بندی اولیه، اتخاذ می‌گردد. در این تحقیق، مسدودی موقتی بلاک‌های یک شبکه ریلی در اثر حوادث، به عنوان عامل اختلال در برنامه حرکت قطارها در نظر گرفته شده است. زمان شروع مسدودی و مدت زمان لازم برای رفع اختلال مشخص است. در مقاله حاضر، ابتدا مدل زمان‌بندی اولیه حرکت قطارها با هدف کمینه کردن مجموع زمان سفر قطارها ارائه خواهد شد. سپس مدل برنامه‌ریزی مجدد حرکت قطارها که توسعه‌یافته مدل زمان‌بندی اولیه است ارائه می‌شود. برنامه حاصل از مدل زمان‌بندی اولیه مبنای مقایسه بوده و به عنوان ورودی مدل زمان‌بندی مجدد در نظر گرفته می‌شود . مدل زمان‌بندی مجدد ارائه شده در این تحقیق می‌تواند در یک شبکه ریلی، برنامه جدیدی ارائه نماید که در آن مجموع وزنی تا خیرات قطارها در رسیدن به ایستگاه‌های مسافر گیری، کمینه شده و برنامه جدید کمترین انحراف را نسبت به برنامه اولیه داشته باشد. این برنامه جدید شامل تعیین زمان‌های حرکت قطارها در شبکه ریلی و تعیین ایستگاه‌های جدید جهت توقف برای اقامه نماز مسافرین است. به منظور افزایش سرعت حل مسئله، یک روش ابتکاری مبتنی بر محدود نمودن فضای جواب پیشنهاد شده است. جهت اعتبارسنجی مدل زمان‌بندی مجدد، از چند سناریوی مسدودی یک بلاک در مسیر تهران-اهواز-خرمشهر استفاده شده است. نتایج حل مسئله و مثال‌های واقعی نشان می‌دهد که مدل زمان‌بندی مجدد با ارائه برنامه زمان‌بندی مجدد در زمان معقول، از کارآیی مناسبی در تصمیم‌گیری بهینه در شرایط بروز اختلال از نوع مسدودی خط برخوردار است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Passenger Train Re-Scheduling Model in Rail Networks under Line Blockage
چکیده انگلیسی مقاله Disorders in rail networks expand delays and reduce the reliability and stability of the schedule. Railway disruption management includes ways to manage the operations after the occurrences of unanticipated deviations from the original schedule. In this study, the temporary blockage of tracks in the rail network is regarded as a disruption. The occurrence time of blockage and its recovery time are given. In this paper, first the basic scheduling model with the objective of minimizing the total travel time of trains will be provided. The re-scheduling model is presented which is the extension of the basic model and the original schedule provided by the basic scheduling model will be used as an input for the re-scheduling model. The new plan includes a set of new departure times, dwell times, train running times and a set of new stops for trains on the rail network for passenger's praying. A heuristic approach was proposed to design the new plan within a reasonable time. To validate the model, the train re-scheduling model is tested for multiple disruption scenarios with different disruption recovery times on the Iranian rail network. The result indicates that the developed mathematical models have advantages in producing good recovery solution with respect to the time constraint. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عرفان حسن نایبی |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سیدحسام الدین ذگردی | s h
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمدرضا امین ناصری | mohammad reza amin naseri
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مسعود یقینی |
دانشیار، دانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)

هاشم کلانتری |
مدیر گروه بهره برداری، مرکز تحقیقات و آموزش راه آهن ج.ا.ا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: راه آهن ج.ا.ایران


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_49115_d7e8967354c111344f5e532c50818bbf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-425002.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات