این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۸۳-۲۰۲

عنوان فارسی «موقعیت‌پذیری مجازی داستانی/حقیقی»: نگرشی نوین به خوانش ابعاد گفتمانی خود؛ بررسی رمان مردی در تاریکی اثر پال آستر
چکیده فارسی مقاله در تحقیق پیش‌رو، مفهوم بدیعی با عنوان موقعیت‌پذیری مجازی داستانی/حقیقی (VFP) در رابطه گفتمانی مؤلف و قهرمان در تحلیل روایت‌های ادبی معرفی شده‌است. VFP ریشه در «تئوری خودِ گفتمانی» هرمنز در مطالعات روان‌شناسی و دیدگاه گفتمانی رابطه مؤلف و قهرمان در مطالعات زیبایی‌شناختی باختین دارد. VFP به ارزیابی روایت‌های خود از دیدگاه روان‌شناختی و ادبی می‌پردازد و امکان کنش گفت‌و‌گویی موقعیت‌های شخصیتی قهرمان به‌عنوان من ِ‌هنرمند/داستانسرا و من ِ‌ ‌قهرمان داستان را بین دیگر موقعیت‌های درونی و بیرونی او بررسی می‌کند. این جستار، تحلیلی از رمان مردی در تاریکی (2) اثر پال آستر را با این روش ارائه می‌دهد. این بررسی نشان می‌دهد که موقعیت‌های مشابه در دنیای واقعی مؤلف و دنیای داستانی قهرمان به‌صورت گفتمانی در ارتباط تنگاتنگ بوده و سرانجام تحت تأثیر این روند پویای موقعیت‌پذیری، خودِ پسا‌مدرن در جایگاه من ِ‌هنرمند تا حدود زیادی خصوصیات شخص گفتمانی را به‌معرض بروز می‌گذارد و با رها‌کردن گذشته و پذیرش وضعیت کنونی و ایجاد دیدگاه‌های مثبت برای آینده به موقعیت بحرانی و کشمکش درونی خود به‌صورت کاملاً نوینی پاسخ دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی “Virtual Fictional/ Factual Positioning” as a Novel Approach to the Dialogical Dimensions of the Self in Paul Auster’s “Man in the Dark”
چکیده انگلیسی مقاله This paper introduces the novel concept of “Virtual Fictional/ Factual Positioning” (VFP) in the dialogical relationship between the author and his/her hero in literary works. VFP originates in Hermans’ contributions to psychological studies in Dialogical Self Theory (DST) and the dialogical view of the relationship between author and hero in aesthetic forms by Bakhtin. VFP evaluates self-narratives and identifies the dialogical coalition of the protagonists’ positions as “I-the-artist/novelist” and “I-the-hero-of-my-story” in the novel. This study presents a textual analysis of Paul Auster’s Man in the Dark (2008). The results indicated that similar positions are interconnected in the actual world of the author and the fictional world of the hero, which influence one another in a dialogical manner. Finally, through this dynamic course of positioning and repositioning, the postmodern self of the protagonist/author as “I-as-artist” demonstrated a significant degree of dialogical self by letting go of the past, dealing with the present and generating a perspective for the future – hence responding to his conflicting situation in a quite innovative way
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروغ بارانی |
استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)

سید محمد حسینی معصوم | seyed mohammad hoseyni masum
دانشیار گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://jor.ut.ac.ir/article_62710_d60453cb04e69e39604e6e273473471c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-425117.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات