این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۲۱۷-۲۴۸
عنوان فارسی
تلفیق ادبیات با نقاشی به شیوه مارسل پروست مطالعه پیوند ادبیات با نقاشی در رمان در جستجوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست با تأکید بر مجلد طرف خانه سوان
چکیده فارسی مقاله
هر گاه صحبت از تلفیق ادبیات با نقاشی است، حضور ادبیات و نقاشی را در کنار یکدیگر شاهد بودهایم. مثل تلفیق ادبیات با نقاشی در تصویرسازی یک کتاب ادبی یا در نگارگری. اما تلفیقی که مارسل پروست از این دو ارائه میدهد، متفاوت است. سرتاسر رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» پر از نقاشی است، بی آنکه حتی یک تصویر در کل کتاب چاپ شود. او بدون آنکه تصویری فیزیکی در رمانش ارائه دهد، ادبیات را با نقاشیهای شناخته شدهای تلفیق میکند و متن را به آنها ارجاع میدهد و رابطهای بینامتنی میان آنها برقرار میسازد تا قوهی تصویرساز مخاطب را در کنترل خویش درآورد. پروست با این رویکرد قصد دارد هنگامی که رمانش خوانده میشود، راه "خیال آزاد" بر مخاطب بسته باشد و مخاطب تقریباً همان چیزی را در ذهنش تصویر کند که پروست آن را میخواهد. این مقاله از نظر ماهیت و روش، توصیفی-تحلیلی بوده و بر پایهی آراء «لوران ژنی» در باب بینامتنیت و به ویژه «کلاژ بینامتنی» بنا گردیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Study of Connection of Literature with Painting in Marcel Proust’s “In Search of Lost Time” Novel with an Emphasis on “Swann’s Way” Volume
چکیده انگلیسی مقاله
Whenever it has discussed about combining literature with painting we have observed simultaneous attendance of literature and painting side by side; for instance, in Persian Miniatures or illustrating literary books. But, the combination that Marcel Proust presents by both is different. All over the “In Search of Lost Time” novel is full of painting though there isn’t any painting in that. He combines literature with famous paintings and refers the text to them and creates intertextual relationship between text and painting in order to take control reader’s faculty of imagining, without bringing any picture in his novel. Conclusions show that Marcel Proust tends to close reader’s free imagination path when he is reading the novel because Proust proposes reader images the same thing in his mind that Proust wanted to. This article is descriptive-analytical research by nature and method and has based on Laurent Jenny’s thoughts about Intertextuality in particular “Collage Intertextual”.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی پوررضاییان |
معاون آموزشی و سرپرست معاونت پژوهش و فن آوری دانشکده هنر دانشگاه شاهد عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
بهروز سهیلی اصفهانی | soheili esfahani
دانشکده هنر دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
نشانی اینترنتی
http://jor.ut.ac.ir/article_62712_173142b7fe42403fe1f211b6327a4d64.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-425119.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات