این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۱، شماره ۳۶، صفحات ۲۲۹-۲۳۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش هنر بر حافظه ی بصری افراد (با استفاده از آزمون آندره ری)
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر آموزش هنر بر حافظه بصری افراد می باشد. با توجه به این اصل که ارتقاء کیفیت سازمان ادراکی افراد به ارتقاء کیفیت حافظه ی ایشان می انجامد، هرگونه بحث در مورد کیفیت حافظه و بهبود و ارتقاء آن منوط به بحث و مداقه ی بیشتر در مورد ادراک و سازمان بندی اطلاعات در ذهن افراد است. در این پژوهش سعی شده است در محیطی آزمایشگاهی سنجشی انجام گیرد که نتایج آن پاسخی به دو سؤال این پژوهش باشد. اول این که "آموزش هنر چه تأثیری بر سازمان ادراکی افراد دارد و دوم، آموزش هنر چه تأثیری بر حافظه ی بصری افراد دارد؟" این آزمون، "آزمون کپی و بازپدیدآوری اشکال هندسی پیچیده ی آندره ری" نامیده می شود. 60 آزمودنی شامل 30 نفر هنرجوی هنرهای تجسمی و 30 نفر از میان افراد غیرهنری در این پژوهش شرکت کرده اند. برای تحلیل داده های پژوهش از روش های آماری استفاده شده است. مقایسه ی نمرات تفاوت معنی داری را در معیارهای سازمان ادراکی و حافظه ی بصری نشان می دهد. بر اساس این نتایج معیارهای مختلف سازمان ادراکی افراد ، شامل کیفیت و غنای ترسیم، سبک ترسیم و همچنین طول مدت ترسیم در گروه غیرهنری، نمرات کمتری را نسبت به گروه هنری نشان می دهند. از طرفی مقایسه ی نتایج مربوط به بازپدیدآوری اشکال نشان می دهد، غنا و صحت بازپدیدآوری اشکال و یا به عبارتی معیار اندازه گیری حافظه ی بصری افراد هنری به مراتب از گروه غیرهنری بیشتر می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Art Education on Visual Memory of Individuals
چکیده انگلیسی مقاله This study aims to investigate the effect of art education on the visual memory of the individual. Concerning the fact that improving the quality of perceptual structure will lead to the promotion of memory quality, any discussion on the quality of memory and its improvement is a subject for further scrutiny toward perception and organization of information in people’s minds. The attempt is made to do the evaluation in an experimental setting to answer two research questions. First, what is the effect of art education on perceptual structure of people? Second, what is the effect of art education on visual memory? The test is called “The Copy and Complex Geometric Figure Test of Andre Rey”. Sixty examinees including thirty students of visual art and thirty other non-art students have participated in this study. Statistical methods were used to analyze the data. Comparing the scores showed a significant difference in the criteria of perceptual structure as well as the visual memory.Based upon the results of perceptual structure in terms of quality, enriched drawing, drawing style, and the length of drawing, non-art individuals displayed lower scores than the art students. On the other hand, results of recreation of the shapes shown that the richness and the authenticity of recreation i.e., the measure of visual memory in art students are far higher than non-art students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرنوش شمیلی |
دانشکده

فاطمه کاتب |
دانشکده هنر الزهرا


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات