این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۶، صفحات ۲۳۲-۲۳۳
عنوان فارسی
روند تغییرات و نقش عوامل نگرش، علاقه و خودپندارۀ علوم دانشآموزان پایۀ هشتم بر پیش بینی عملکرد علوم بر مبنای مطالعات تیمز (از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵)
چکیده فارسی مقاله
در این مطالعه روند تغییرات نقش متغیرهای خودپنداره، نگرش و علاقه به علوم بر پیش بینی عملکرد دانشآموزان پایۀ هشتم کشور در مطالعات تیمز در سالهای 2003، 2007، 2011 و 2015 بررسی شده است. برای بررسی دادههای 21434 دانشآموز پایۀ هشتم که در چهار مطالعۀ ادواری تیمز شرکت داشتند از تحلیل عاملی تأییدی، اندازههای اثر، و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که در فاصلۀ سالهای 2003 تا 2007 همراه با افزایش متوسط نمرۀ علوم، متوسط خودپندارۀ علوم و نگرش نسبت به علوم نیز افزایش یافته است، تغییرات نگرش در این دوره بسیار جزئی است. در فاصلۀ سالهای 2007 تا 2011 همراه با افزایش متوسط نمرۀ پیشرفت، متوسط خودپندارۀ علوم، نگرش و علاقه نسبت به علوم نیز افزایش یافتهاند. در فاصلۀ سالهای 2011 تا 2015 همراه با کاهش متوسط نمرۀ علوم، متوسط خودپندارۀ علوم، و متوسط علاقه به علوم نیز کاهش یافته است، ولی متوسط نگرش نسبت به علوم افزایش یافته است. نتایج SEM نشان میدهد که خودپندارۀ علوم به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد علوم دانشآموزان را پیشبینی میکند. همچنین، یافتهها نشان داد که نگرش و علاقه به علوم اثر منفی بر عملکرد علوم دارند، بررسی دلایل اثر منفی نگرش و علاقه به علوم بر عملکرد علوم نیاز به مطالعات چندجانبۀ روانشناختی و جامعه شناختی دارد. از طرفی، به دلیل اینکه نگرش، متغیر مهمی در یادگیری است، علل همسو نبودن نگرش نسبت به علوم با نمرۀ پیشرفت، به ویژه در آزمون 2015 باید مورد توجه و شناسایی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Trend Study of Academic Self-concept, Interest and Attitude towards Science, and Role of these Factors on Academic Performance of eighth- grade Students from 2003 to 2015 (based on International TIMMS Studies)
چکیده انگلیسی مقاله
In the present study, we reviewed the changes in the role of scientific self-concept, interest in science and attitude toward science in predicting the scientific performance of eighth-grade students in four international studies (TIMSS) conducted in 2003, 2007, 2011, and 2015. The confirmatory factor analysis, and effect sizes, and structural equation modeling (SEM) were used to examine the data from 21434 eighth graders who had participated in the four TIMSS studies. According to the study findings, between 2003 and 2007, the average of science scores has increased, and the average of science self-concept and attitude toward science have increased. Between 2007 and 2011, the average of science achievement has increased, and the average of science self-concept and interest in science have increased, too. Between 2011 and 2015, with a decrease in average of science performance, the average of science self-concept, and interest in science had a reduction; but the average of attitude toward science has decreased. The SEM results showed that science self-concept, directly and indirectly, predicted the science performance of students. According to the findings, attitude toward science and interest in science had negative effects on science performance; these negative effects should be examined using sociological studies. On the other hand, given the fact that attitude is an important variable in learning, more exploration is needed to explain the reduction in positive attitudes toward science and the minor role of attitude toward science in students’ science performance, especially in 2015
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مژگان جعفری |
دانشکده
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات