این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۶، صفحات ۲۳۵-۲۳۶
عنوان فارسی
درآمدی بر جامعه شناسی تاریخی تقاضای اجتماعی آموزش در ایران
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله جنبه های جامعه شناختی تقاضای آموزش در تاریخ ایران می شود. هدف مقاله، تبیین جنبه های تاریخی تقاضای آموزش در ایران و تحلیل عوامل موثر بر آن در بستر زندگی اجتماعی ایرانیان بود. پرسش اصلی تحقیق حاضر معطوف به تفسیر رویکرد توده مردم(Crowd ) در قبال آموزش بود. این پژوهش از نوع کیفی و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد و داده های آن با روش اسنادی گردآوری شده است. این بررسی نشان داد که به کارگیری اصطلاح "تقاضای آموزش" برای فهم ماهیت و تحولات طلب علم درتاریخ ایران، درست نیست. چنین تقاضایی به صورت یک مطالبه عمومی و فراگیر نزد توده های مردم وجود نداشته است. در ایران، تاکنون از تاریخ اجتماعی آموزش غفلت شده و از مردم عادی کمتر رد پایی در تاریخ فرهنگ ایران سراغ داریم. علیرغم تاکید های مکرر بر دانش دوستی ایرانیان ، بررسی حاضر نشان داد که عموم مردم در طلب علم با توجه به جنسیت ، طبقه ، قومیت ، نوع نظام اجتماعی و ... با هم نابرابر بوده اند. ساختار اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی ایران، شرایط و زمینه های لازم برای شکل گیری تقاضای علم اندوزی را در بین توده عوام و رعایا فراهم نمی کرد. چنین تقاضایی در برخی از برهه ها نیز به دلیل ساختار فرهنگی خاص ، صرفا می توانست در قالب علوم دینی متبلور شود. تحولات اندازه و ماهیت تقاضای آموزش در دوره جدید تاریخ ایران با گسترش نسبی زیر ساخت های اقتصادی- اجتماعی مرتبط بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An introduction to the Historical sociology of social demand for education in the Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this study is to explain historical aspects of social demand for education in Iran's history. It was important to analysis influential factors on the social demand for education in the context of Iranian social life. The main question was about the approaches of Iranian crowd toward the education. This study, In fact, seeks to know the place of education in the Iranian social life in the historical perspective. So, it was applied qualitative method as the research approach and relevant historical facts collected by documentary research method.Findings revealed that we cannot use the modern term "social demand for education" to describe the nature and historical developments of educational needs of people in Iran. Furthermore, such educational needs have not been public and extensive claims among Iranian crowd. Review of Iran's educational historiography explicated that the crowd have not been able to voice their educational needs and this could analysis by the social factors such as gender, class and ethnic inequalities. In the other word, social, political and economic structure of Iran did not facilitate social demand for education among the crowd. Although, religious educational asks has formed in some historical times such as Safavid period due to specific political-cultural structure. Social demand for education gradually formed in the modern history of Iran and its formation is concerned to the developments of socio-economic infrastructures.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا مرادی |
دانشکده
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات